måndag 1 oktober 2007

Öl i Nacka


Så var det dags för ölmässan som bevistades i förrgår.Det mesta var väl som vanligt.En nyhet var dock att det stora rummet längst bort där det brukar finnas mat&fulöl nu hade blivit riktig mässyta.Det var även där öldagen inleddes med en Saxon från Sinebrychoff som tydligen ägs av Carlsberg.Glutenfri&intetsägande ljus lager.Följt av Oppigård's Wheat-ale,en helt ok veteöl.Sedan Jäst-Hasses export-lager från Sigtuna.En mycket trevlig överraskning,en kvalitativ&smakrik export.Där ser man vilken skillnad det gör när bryggaren lägger ned sin själ i brygden.Mer bra underjäst i form av Paulaner Original münchner hell dock inte så bra som''Hasse''.

En av världen's två(?)blåbärslambicer har Hantverksbryggeriet åstadkommit.Den är brygd med så kallad lambicjäst.Därmed är en inte spontanjäst.
Ett öl som inte går upp mot de belgiska äkta lambicerna.
Grebbestad var det ju ett tag sedan man drack något ifrån.För första gången fanns det västsvenska bryggeriet representerat på SBWF.Där fanns Grebbestad Hummer.Ett hyggligt ljust lager.
En fruktöl hos OlT skulle också slinka ner;UFO raspberry hefeweizen från det för mig ej avsmakade bryggeriet Harpoon i Boston.Precis som de flesta hallonöl var det ingen hit.Tacka vet jag Ultramour.
Vi hängde som vanligt kvar vid Oliver Twist's monter/bar där det som alltid det mest interessanta brukar finns finnas.Out of bounds stout från Avery i Colorado.Väldigt smakrik med tanke på den blygsamma alkoholhalten(5,5%abv).Kaffe,rostat,choklad,det vanliga.Ganska bra.
Avery-Ellie's brown-ale.Även den från Avery.Fantastiskt fin,väldigt mycket maltsötma utan att det blir för mycket.En mycket glad överraskning.Det överlägset bästa Brown-ale jag druckit.Släng er i väggen Newcastle mfl!
Den i USA så''hypade''21st amendment Watermelon-wheat var inte mycket att hurra över.Man kände dock smaken av melonen.Första gången jag dricker något från dom.
En blaskig u-landslager skulle det också bli.Flying fox från som den hette,Indien.Enligt RBe så menar dom med Indien Tyskland... bryggs av Brauerei Nemo Namenlos som pysslar med kontraktsbryggning.
Garrett Oliver var på mässan&härjade också.
Det tidigare på ÖIS omnämnda Oceanbryggeriets produkter skulle även provas.Red-ale&Porter fanns att tillgå.Båda på cask har jag för mig.Den röda var väl ett hyggligt exempel på denna typ.Portern var...ja en porter.Folk som följer denna blogg(ha!)vet att jag inte är så förtjust i just denna ölstil.
Åbro hade en färsk-version av Original som var väldigt mycket bättre än den pastöriserade.
Sierra nevada's brygder har aldrig riktigt imponerat på mig.Nu var det dock dags för detta att inträffa.Anniversary ale var en utmärkt amerikansk IPA med en underbar arom som inte lovar för mycket.Mycket blommig humle precis som jag vill ha det.
Sex timmars ölprovning började nu ta ut sinn rätt&O'Hanlon's Yellow hammer kan jag inte säga så mycket om.Detsamma kan sägas om Herold Premium lager&Darwin Double brown.
På hemvägen blev det ett depåbesök på Akkurat där en Hartmann Pils definitivt satte punkt för dagen's ölkonsumtion.

Inga kommentarer: