måndag 4 februari 2008

Ol i Honolulu delI-Superbowlsunday

Vi(Tony,jag&Putte)gick ut i hettan langs med kanalen for att ta oss till en irlandsk pub som jag inte kommer ihag namnet pa,men den lag pa Enastreet.Pa vag dit koptes solglasogon&sololja bla.Val dar delade Putte&undertecknad pa en pint Inversion IPA fran Deschutes[Bend,OR].Av nagon anledning dracks den inte nar jag var i Oregon for ett par ar sedan.Vi drog vidare till Hard rock cafe som inte lag langt darifran.Den gamla globetrottern Putte hade varit pa cirka20av dess restauranger.Dar fanns vad som skulle visa sig vara dagen's varsta ol;Vulcano red fran Hawaiibryggeriet Mehana.Antagligen var det ett gammalt fat eller sa var den infekterad.Sur,unken&allmant hemsk.Efter detta gick vi runt i nagra timmar i olika kopcentrum&handlade diverse dynga.Bla boken Beerguide(eller liknande).Den var utgiven av eller i samarbete med Rate beer.
Som RBe i bokform.En bryggeripub var belagen i ett av dessa kopcentra.Brew moon dar vi at samt delade pa ett par Pitchers.Forst Moonberry wheat en''sadar''wit skulle jag tro.Samt Moonlight,nagot som,enligt utsago skulle vara en lightol,men,skulle det visa sig,en APA!Dock en valdigt blaskig&tunn dylik.Nu hade superbowl dragit igang&folk satt&appladerade var allmant hogljudda som bara sporttittande amerikaner kan...
Tvars over gatan lag''The liquor-collection''som har staten's storsta olutbud.Som ett barn i en godisbutik kan val beskriva mitt beteende darinne.Gick darifran med33ol&$76fattigare.
Vi tog buss hem&tog ett dopp i hotellet's pooler.En for varm&en for kall.Lite vila pa rummet innan''den samiske''i sallskapet&jag gick ut igen for att ga pa Yard-house som ligger pa gangavstand fran hotellet.
Jag har aldrig sett sa mange kranar.Hundratals.Ganska mycket att ploja igenom alltsa.Det serverades(cervezades?)aven olika blandningar av ol.Samtliga av dessa inneholl50%Guinness.Ingen kunde beskyllas for att ha beska.
En stor ol pa detta stalle var verkligen STOR.Sakerligen en bra bit over litern.
Gordon biersch fanns representerade har.Bla i form av deras Marzen(uttalas marsen pa amerikanska).Inget vidare,stiltypisk,men ganska tunn.
Mer fran denna kedja av bryggeripubar var Pilsner.Smaklokarna var nu tillrackligt bedovade(eller ska jag skylla pa jetlag?)for att inte kanna om den skulle forestalla tjeckisk eller tysk.
Det sista jag drack var Hawaiian sunset pink beer.Kommer inte ens ihag om den var rosa.Godnatt!

1 kommentar:

Majsan sa...

Jag kan tänka mig hur du lät i ölbutiken :-) Hade såå gärna följt med. Den kalla poolen känns säkert perfekt en varm dag. För övrigt kan idrottstittande svenskar också vara ganska högljudda. Det är bara promillehalten som skiljer.