söndag 11 januari 2009

Le ilot de roi

I går var jag för första gången på Främjarna's månadsmöte. Cirka 20 personer samlades på Macinlay's för en öl innan vi gick vidare till ''Löwen''.
Där hölls en blindprovning av Weltenburgeröl.Pils,Anno 1050,Barock Dunkel&Asam bock.Dunkeln&1050hade jag druckit tidigare,men pilsnerns blotta existens var för mig helt okänd.Allihop smakade dock bra,även om vi blev serverade i saftglas(!).
Efteråt tog jag ännu en öl från detta''trevliga''bryggeri;Winter-traum,som funnits i det skånska beställningssortimentet sedan många år.Även detta var en välsmakande brygd,något bättre än1050.Stor,ståtlig skumkrona,inte så maltig som man skulle kunna tro.
Det låg även gamla öllistor runtom i lokalen från deras''festival''som brukar äga rum lite senare på vintrarna.En festival som jag fnyst åt när folk har uppmärksammat mig på dess existens.Det skulle man inte gjort tydligen,där fanns en del ölsorter som ej hade passerat min strupe.Kanske skulle vara läge för ett besök om någon månad.

Inga kommentarer: