måndag 15 februari 2010

Myth-busting?

Jag är en lat jävel som ogärna sätter i gång att till exempel diska. För att få en ursäkt att slippa detta var ett vetenskapligt experiment nödvändigt. Det sägs ju att skumkronan blir mindre av diskmedel.
Jag tog således två nya glas (Uppsala belgofest) där det ena diskades för hand utan diskmedel och det andra i diskmaskin med maskindiskmedel.

Ölet i testet var det minst sagt lättdruckna österrikiska fruktölet Zipfer Lemon.

Trots att glasen är väldigt små märktes en ganska stor skillnad på skumkronorna. Ungefär en tredjedel större var skummet i det handdiskade glaset.
Myth not busted!

4 kommentarer:

fajanen sa...

Jag orkar inte handdiska glasen. Tycker det blir en bra skumkrona ändå.

Fredrik sa...

Haha har du bild bevis ;).

the original Jonas sa...

Eftersom jag också är lat brukar hustrun alltid diska ölglasen i diskmaskinen, men jag har tagit för vana att alltid skölja ur glaset med rent vatten innan jag fyller det med någon härlig öl. Nu vet jag inte om detta kan låta sig göras i Stockholm då vattenledningsvattnet där enligt mig har tvivelaktig kvalitet, men prova så får du se.

Jonas sa...

Nu är jag ej bosatt i(skatteparadiset)Stockholm's kommun,så det är nog inget bekymmer.I USA brukar däremot...där snackar vi tvivelaktig kvalitet.