söndag 26 september 2010

Öli Belgien del I-Oh what a night

Bromma flygplats hade jag inte åkt från på 27 år. I torsdags var det dags igen med destination Bryssel. Övriga resenärer var TV-stjärnan, Jocke och Einar. Johan och jag började med lite grönöl hemma hos honom som uppvärmning. Inte lika gott som det låter.
Lite strul på flygplatsen i Belgien men i övrigt inga konstigheter på nedresan. Vi tog tåget in till Gare du nord med dess skyltfönsterluder. Hotellet låg ganska närbeläget.
Vi checkade in och gav oss sedan genast ut till Bier circus. Matmenyn passade inte de övriga utan de gick tvärs över gatan och åt istället. Jag satt kvar tog en ost och charkuteritallrik samt snackade med ett på väldigt trevliga chicagobor. En del öl blev det också:
Cazeau Saison; Väldigt ljus, typisk markerad ’’saisonbeska’’, ganska torr med smak av gummimadrass.
Ett bryggeri jag aldrig hört talas om var Hopperd. Deras Kameleon Amber inmundigades mellan tuggorna. Typisk halvmörk belgare med något metallisk eftersmak. Ingen höjdare.
Grabbarna kom tillbaka efter maten och tog ett par öl med oss.
50ºn-4ºe från Cantillon var som de flesta öl från detta bryggeri, men lite snällare inbillar jag mig.
Slutligen ett starkt fatöl från ännu ett okänt bryggeri Embrasse från De dochter van de korenaar; Äppeljuice i aromen alkoholen känns i smaken och en viss beska.

Sedan gick vi alla sex mot delirium. Fyra av oss kom fram…
Som tur var jag en av de fyra. De hade byggts på en ny våning på stället. Minst sagt välbehövligt. Vi var där uppe hela kvällen. Jag tror att det kallades The hoploft. Som namnet antyder var det inte inhemsk öl som gällde på den våningen utan mest amerikansk, dansk, italiensk och en och annan Brewdog. Där träffade vi ett annat amerikanskt par från New york som vi hängde med resten av kvällen. Inga anteckningar blev förda, men det var länge sedan jag hade så kul.
Följande öl intogs i alla fall:
Hornbeer Summer
Trentatre Ambrata från Birra del borgo
Port brewing Midnight sessions lager
En i vårt sällskap visade sina bulimiska färdigheter när vi drog vidare till något kebabhak innan det blev taxi tillbaka till hotellet.

Inga kommentarer: