måndag 17 januari 2011

Öl i London del I-Britain IS great

Årets första resa och årets soloresa.
Planet var som vanligt något sent så jag fick hoppa över den första puben som var tänkt att besökas.
Istället blev det att besök på KFC på Glucester road där hotellet var beläget.

Nästa stopp var Cask pub and kitchen på Charlwood Street. Ett riktigt gusldställe skulle det visa sig och det bästa pub jag besökt i London. Nykomling i Hall of fame. Eller vad sågs om att de till exempel hade 29 olika Mikkeller på fat och flaska?
Man nu var jag inte där för att dricka danskt öl, utan primärt inhemsk mellanöl i vanlig ordning.
Challenge från Wentworth på 4,3%; ännu en brittisk bitter om än en väldigt ljus. Toner av dextrosol.
Rite flanker från Warwick; kopparfärgad med trevlig humleprofil. Lite sprit i eftersmaken konstigt nog(4,3%).
Moravka från Taddington; För mycket smörkola både i smak och arom.Riktigt illa. Metallisk och en toin av mögel. Ännu en hemsk brittisk lager. Kanske den värsta hittills. Troligen årets sämsta öl så här långt och då har jag ändå smakat Åbro Export...

Gradisca från Amarcord;Otroligt ljus, eller ''halmgul'' som det kanske skulle hetat i reklamen. Nästan lika menlös som ljus. Toner av socker och kylskåp. Att kalla brygden i fråga för ''premium'' känns som en överdrift. Dock bättre än föregående öl.
Prohibition bitter från det för mig okända bryggeriet Red squirrel;Gyllene/koppar-färg. Något obrittisk humleprofil. Smakar lite armhålesvett på ett trevligt amerikanskt sätt. Mer bett i efterbveskan än man är van vid. Kvällens bästa bitter.
Angry elf från Wentworth; Ser nästan ut som Kir med lite skum. Typisk brittisk tråk-efterbeska. Något avdomnade smaklökar av öl och starka chips kanske gjorde att jag inte uppskattade denna brygd.

Färdigölat första kvällen. Nära hotellet låg en restaurang varifrån jag köpte med mig mat till rummet. Engelsk matlagning, usch.

Inga kommentarer: