onsdag 19 januari 2011

På allmän begäran:Exeter festival of Winterales

Dagen började med att jag tog tunnelbanan till Paddington varifrån tåget till Exeter skulle gå. Tyvärr var det flera timmar till avgångstiden samtidigt som det var för tidigt för öl. En urusel kombination om jag får säga det själv.
Anledningen till besöket i lilla Exeter var vinterölsfestivalen som hålls där varje år.

Att vara ute i god tid var inget som lönade sig denna dag. När tåget hade kommit halv-vägs fick vi veta att det var ett jordskred (det är ett ord jag törs lova aldrig mer kommer skrivas i den här bloggen) i vägen för tåget.
Så istället för att åka raka spåret fick vi åka tillbaka en bit och åka omvägen över Bristol/Bath.
Man förstod av alla vattenmassor/översvämningar som syntes från tåget varför det hade gått som det gått.
55 minuter efter tidtabell kom vi fram i alla fall. Hotellet (vars bar är en riktig real aleinstutition i stan. Tänka sig att jag hamnade där...) låg direkt i anslutning till stationen så det var bara att kasta av väskan och gå upp till festivalen som var belägen i den lokala fotbollsklubbens Exeter citys (känt från måltipskuponger genom åren antar jag) klubblokaler.
61 olika öl fanns att botanisera bland varav jag druckit ett (1) tidigare. En tickares våta dröm med andra ord. £1,5 för varje halvpint får man säga är ett annat prisläge än på SBWF...
Vad blev det för öl då?
Spiced winter från Adnams
Art deco från Blackwater
East west från Crouch vale
Three kings från Grainstore
Old cock från Green jack
Flo jangles från Holdens
Winter solstice från North cotswold
Winter solstice från Magpie

Jag tog halvtid här och handlade några böcker, dock ingen ölrelaterad. Gick vidare ned på stan och kom fram till hotellet och tog en Branoc från Branscombe vale innan det blev en stunds vila uppe på rummet.

På vägen ut igen blev det ytterligare en öl i den utmärkta hotellbaren.
Pitchfork från RCH; gyllene med underliga chokladtoner. Ok, inte mer.

Tidigare på dagen träffade jag en massa trevliga/roliga människor på festivalen. De flesta av dessa var fortfarande kvar så vi satt kvar och ölade tills stängningsdags. Mycket kul.
Steam haggis från RCH
Treasure trove från Salopian (årets bästa öl så här långt)
B&T från St.austell
Full steam ahead från Titanic
Knock seven bells från Topsham
Black beauty porter från Vale
Voluptuous Vicky från Wold top
Många öl kan tänkas på en vinterölsfestival, men jag drack bara mellanöl där. This is England...

En sista öl i hotellbaren blev det som sängfösare
Ruby från festival; som en bitter med kryddig eftersmak.

4 kommentarer:

rickgordon sa...

Man kanske lugnt kan säga att Treasure Trove från Salopian vann en jordskredsseger.

fajanen sa...

Lät väldigt kul. Jag skulle ha följt med på denna resa. Min var ok men detta lät bättre.

Du missade 44 öl. Kanske tar dem nästa år?

Jonas sa...

Ja Glenn.

Många av ölen var speciellt bryggda för festivalen så det kan bli svårt.

Johan sa...

Hallå Jonas! Du skrev ju i november att du gärna var med om någon ölbloggarträff blev av, och nu är det på gång. Kolla min blogg för mer info och intresseanmälan. Det är lite halvbråttom med att spika ett av datumen, så gör det gärna så snart som möjligt :)