tisdag 27 september 2011

Öl i Trochtelfingen

Vi bodde alla nätter utom en på bryggerihotel (braugasthöfen), alla dessa hade utmärkta frukostar som ingick.
När den första av dessa var intagen begav vi oss till den vackert belägna byn Zwiefalten och bryggeriet Zwiefalter klosterbräu. Ölen ;Pils, Weizen Hefedunkel, Weizen Hefetrüb, Weizen Kristallklar, Spezial export och Abt (som självklart inte var en abt, detta är Tyskland!) var väl inga superöl i enligt mig, men pilsnern var helt ok. Vad som var bättre var maten och vädret. Antagligen bland det godaste jag ätit. Spätzle och något slags kött med en fantastisk sås. Det tyska köket kan inte nog hyllas!

Nästa stopp var byn Trochtelfingen med det idylliska bryggeriet Albquell där vi skulle bo en natt. Väl incheckade tog vi plats i deras biergarten där det var galet varmt. Ölen svalkade något. Alla fem öl i deras sortiment plöjdes igenom; Bräu Josef (dunkel), Edelbier (helles), Pilsner, Urtrunk (landbier) och slutligen deras Weizenbier som smakade oförskämt bra i solgasset. Här var en liten sovpaus nödgad för att orka med kvällen.

Wifi fanns inte på bryggeriet så jag fick bege mig ett kvarter bort till en hotellbar för att kunna se de svartgula krigarna förnedra (nåja) de gulsvarta dito. Medresenärerna anslöt så småningom. Till matchen tog jag en (god så klart) trerättersmeny och med den tre olika veteöl från bryggeriet Berg. Tysk veteöl hör knappast till mina favoritstilar, men det fungerade bra till maten. Hefe-weizen, Kristall-weizen och (SURPRISE) Hefe-weizen Dunkel.

Inga kommentarer: