måndag 3 oktober 2011

Öl i Frankfurt

Det blev natt och det blev dag, den fjärde dagen.
Egentligen enda dagen med dåligt väder under resan. Regnet vräkte ned när vi åkte mot dagens delmål, Neckersulm med bonusbryggeriet med det originella namnet Neckarsulmer brauhaus.
En stor familjevänlig (dvs. en massa ungar hemsöker stället) bryggeripub. Maten var till skillnad från den första ölen otroligt god.
Weizen var galet söt och hemsk.
Dunkles märzen; ser ut som en schwarzbier, söt arom. Smakar mest mörk malt och rök, hyfsad kropp. Inte illa, en av resans fyra bästa bästa öl i mitt tycke. Tyvärr passade den inte särskillt bra till utmärkta maten.

Medresenärerna satt kvar ett tag till medan jag gick ut och så mig om. Som vanligt i Tyskland behövde man inte gå så långt för att hitta em exotisk öl. Vägg-i-vägg närmare bestämt. En asiatiskt restaurang hade Stauder Premium pils på fat; inte så kall som man hade önskat. Jag tycker mig hitta Slottskällans hus-smak mitt uppe i allt. Med andra ord smakar det mer än vad dessa tyska pilsner brukar.

Huvudmålet för dagen var staden som alla älskar att hata. Man kan tycka att det kan räcka att besöka Frankfurt en gång per livscykel. Tydligen inte. Anledningen till besöket var att världens största bilmässa hölls i stan. Inget jag kunde bry mig mindre om, men mina resekamrater desto mer.
De skulle dock inte dit förrän nästa dag. Vi gick till hbf för att ta någon form av snabbmat. Till denna, resans enda burköl Felsgold Premium pilsener från Park, ett bryggeri som inte tvekar för att tappa sitt öl på PET-flaskor... Lika gott som det låter.
Brorsan och Pütte gick och kollade på något ointressant medan jag gav mig ut på öljakt söder om floden Main i skymningen. Av stadens två bryggeripubar besöktes den ena förra gången, och den andra var stängd på söndagar (som det självklart var).

Min mage hade i vanlig ordning kollapsat vid det här laget och första stoppet var mer mugg- än ''öl-nödgat''. Men en Licher Weizen fick man sig till livs på detta otrevliga ställe. Hyfsad balans gör den drickbar, medel (dvs hög) kolsyra för en H-W.

Nästa stopp var ännu en asiatisk restaurang med en exotisk öl.
Römer Pilsener spezial från jättebryggeriet Binding (Clausthaler) som låg på samma gata. Korrekt upphällt till och med på ett thaihak! Torr och hyfsat besk.

På samma gata, men på andra sidan bryggeriet låg en stor och pampig pub som hade rariteten Sachsenhäuser warte på fat. Även denna brygd från det lokala megabryggeriet.
Trots detta smakade ölet väldigt bra. Någonstans mellan gyllene och bärnsten i färgen. Humlearom (i en tysk öl!), antagligen obscent färsk. Det smakar faktiskt humle också, hyfsat maltig, metallisk till att börja med, bismak av brustablett och med en underlig eftersmak. Antagligen resans näst bästa öl.

Nu väntade en väldigt lång promenad tillbaka ''hem'' till centrum. På vägen fanns inkastare till, horhus, strippklubbar och snabbmatshak. Jag nappade på det sista alternativet då de hade en ''ny'' öl där.
Licher Pilsner premium; ja vad säger man, ännu en pilsner, skönt att slippa veteöl i alla fall. Tvångstankar?
Vad som var mer anmärkningsvärt än ölet var den underliga maten. Börek, som närmast kan beskrivas som vegetarisk ugnspannkaka. Istället för fläsk/bacon har man feta och spenatblad. Med dillsås. Jag saknar sältan som en död gris skulle gett.
Efterrätt bjöds det på också. Mitt livs första baklava, galet sött, men antagligen väldigt nyttigt som genomskinligt bröd brukar vara.
Man blev antastad av diverse sexarbetare kvarteren innan hotellet, den ena mer motbjudande än den andra. Har sällan känt mig så lyckligt gift.

Inga kommentarer: