fredag 17 augusti 2012

Öl i OS-staden del III-Regna,pausa


Trots alla mina besök i staden hade jag aldrig satt min fot på instutitionen Market porter. Mycket trevligt ställe som man gärna kommer tillbaka till. Vi träffade nya och nya bekanta vid detta vårt första besök på den anrika puben. Ölen då?
Ett eget öl hade de fått bryggt åt sig av Marstons, The market porter summer ale; gyllene med arom av honung, smak av piggelin och honung med en typisk ''real ale-eftersmak''.
Jag sprang ut en snabbis för att få något i magen. Smaklökarna tog stryk av maten, men det blev i alla fall en All black från Allgates. Namnet kommer av att de har använt uteslutande (?) nya zeeländsk humle. En mild.
Meantime Pacific pale ale; djupt gyllene (deep golden) med deg i aromen. Välhumlad fruktig APA. Inte lika gott som det låter.
Lazy days från det för mig okända St Georges; ljus sommarbrygd (?) med en vag honungston i aromen. Smakar inte illa, men något intetsägande. Sticker ej ut på något sätt, bara en bitter i mängden.
Dark Munro från skotska Highland; ännu en mild. Något jästig arom, smakar mörk malt sött och rostat. Lite (läs mycket) mer arom skulle inte skada, men jag antar att det ej skulle vara typriktigt, men skulle göra mycket för helhetsintrycket. Helt ok dock.
Huna Red från Sunny republic; en ok bärnstensfärgad brygd, men som samtidigt inte är märkvärdig på något sätt.
Raspberry Way out wheat från Offbeat; ljus och disig, han känner av en diffis fruktighet om man letar, men ingen klockren hallonsmak. Jag tyckte mig även hitta frystorkade jordgubbar. Ok, men inte så speciell.
Glotts hop från Howard town; något disig, godis-söt arom. Färg/lösningsmedel kan hittas i smaken. Mycket godare än det låter.
Slutligen dagens första OSöl, Team GB från Greenfield; ljus med underlig arom. Granbarr, tunn/blaskig, snäll, för snäll. Bara att hälla ned utan motstånd och så vill man väl ej ha det?

Vi tog en välförtjänt paus på rummet innan vi återigen begav oss ut på nya ölstrapatser. Den weatherspoonspub som vi ställt in siktet på för kvällen hade ciderfestival, så det blev till att besöka det närbelägna Carpenters arms där följande brygder gicks igenom:
Basking shark från Truman's; ljus med fulölsarom. Lite träig på något sätt. Ingen höjdare, för snäll.
Owlympian från Cotleigh; är som detta bryggeris öl brukar vara i min uppfattning; stabila real ales som ej sticker ut.
Avslutningsvis Hogs back English summer ale.
Ingen direkt höjdaröl upptäcktes under dagen, men det var ändå lika kul som vanligt.
Hela fyra stycken av denna dags öl fanns inte med på Rate beer. ÖiS-i frontlinjen.

Galet mycket folk ute på gatorna när vi återigen vandrade hem genom Hyde park för lite välbehövlig nattsömn.

Inga kommentarer: