söndag 16 december 2012

Öl i Milwaukee del IX-Ett par bryggeripubar

Jag och en oerhört sliten medresenär tog oss ned till den obskyra bryggeripuben St francis brewery and restaurant en bit utanför stan. Christian åt mest och drack kaffe medan undertecknad jobbade mig igenom den trevlige bryggmästarens kreationer. Först Mariner nut brown ale; som cola i färgen, maltig med cigarettrök, vanilj i eftersmaken. Lite väl snäll.
Givem helles; väldigt ren smak om än något metallisk. Jag saknar den typiska brödigheten man brukar finna i tyska exempel på stilen.
Oktoberfest; ser ut som nyponsoppa. Torr, jordig med toner av blåbär. Inte illa.
South shore stout; Svart, rökig, havre, kaffe och cigarettrök.
Archbishop amber ale; serveras i ett 70tals inspirerat glas. Maltig och alltför söt för min smak.

Buss tog oss tillbaka till stan och hotellet för en liten halvtidsvila.
Christian var mer hungrig än törstig och gick för att försöka hitta något att äta. Jag gick istället till bryggeriet Hinterlands krog/restaurant på Erie street. Väldigt upscale, men inte så att man kände sig ovälkommen (som den slusk man är). Oktoberfest; bärnstensfärgad, metallisk, maltig, sträv, tanniner.
Amber ; välhumlad arom, söt, kakao, choklad, någolunda balanserad. Utvecklas väl med temperaturen.
De hade inte så stort utbud, så jag fick nöja mig med de två stabila brygderna.

Herr Stamboe mötte upp på bryggeripuben Milwaukee ale house (som har något samröre med Milwaukee brewing CO som vi besökte veckan innan) medan jag satt och sippade på min Louie’s Demise från MBC.

Vi gick och åt på ett italienskt ställe inte långt därifrån. Till maten (som kvaddade smaklökarna något), Velvet rooster från Tallgrass . En fyllig tripel. Nämn en pizzeria i Europa som har tripel på fat?

Någolunda proppmätta gick vi tillbaka till Milwaukee ale house  för att avsluta kvällen där.
Love rock; (gästrecention Christian) Inga stjärnor ur röven, dock en ok wieneröl.
Outboard, båda från MBC
Solomon juneau och Pull chain båda från MAH.
Inte särskillt långt hem, men det regnade så det blev ändå taxi. Kul kväll.

Inga kommentarer: