torsdag 5 december 2013

Öl i Australien del V-200

Lokalbefolkningen brukar säga att man i Melbourne kan få uppleva fyra årstider på en timme. Om man nu kan kalla lite regn för ''vinter'', så visst var det så. Speciellt galet var vädret i alla fall denna dag. Hedin gick på konstmuseum (eller vad  det var) och jag på guldstället Eureka terrace bar som var beläget i skuggan av Eureka tower, södra halvklotets näst högsta byggnad. Stället ser inte så märkvärdigt ut vi första anblicken. Bara ännu ett av alla belgiska ölkafeer med samma öl som finns över hela värden tänkte jag. Men icke! Visst fanns det allt det där men även mycket annat med. Några inhemska fick det bli för mig. Alpha queen från Boatrocker, The congress som var en samarbetsbrygd mellan hela fyra bryggerier (3 Ravens, Bacchus, Holgate och ''Moo brew''). Slutligen handpumpad Red hill Scotch ale.

Hedin var också där en sväng innan vi begav oss över floden för att besöka ett par ställen på Federation square. Först Beer deluxe där vi delade på en flaska Mr. obadiah från Little creatures. En riktigt fin porter.

Nästa stopp, på andra sidan torget var Transport där varsin Vale IPA intogs. Sedan följde en halvtidsvila på rummet.

Nyktra och utvilade återvände vi till centrum för en milstolpe för mig, det var nämligen dags att besöka mitt tvåhundrade bryggeri. James squire, en bryggeripub (de mesta av ölen med detta märke bryggs på ett större bryggeri någon annanstans). Vi tog en sampler var, plus att jag även tog en helt ok Four wives pilsener. En anställd gav oss även en privat visning av brygghuset, där det smakades en del ur tankarna. Trevligt, även om ölen var ojämna.

Kvällen/natten avslutades på utmärkta, men något mörka baren Cookie i Chinatown. Fem öl blev jag itvingad här. Mountain goat Summer ale, Spring Zestpilsner från Thunder road, från samma bryggeri Hop star extra pale ale, Road trip IPA från Holgate och Woodcutters Amber ale från Tooborac. Över lag bra inhemska öl. Jag tror vi var där tills de stängde, varför skulle man annars gå från ett så schysst ställe? Taxi tog oss hem denna sena kväll.

1 kommentar:

Unknown sa...

5 öl itvingad? He he det låter hårt :)