tisdag 4 augusti 2015

Öli Nederländerna del III-Barhopping i Maastricht




Vad bra att man kan gå åt andra hållet med.
Ännu mer regn denna dag, i alla fall till att börja med. Jag gick ut med mitt paraply och turfade lite medan Majsan tog sovmorgon.
Efter några timmar träffades vi på gatan nedanför lägenheten och handlade lite frukost som intogs med stort välbehag.
Frun irrade runt i jakt på en bankomat medan jag tog ett par bärs på vad som mest kändes som en lunchrestaurang fast med bar. Fruitesse från Liefmans; bartendern försökte servera den med is i! Som väntat ett väldigt sött barnöl. Minst sagt lättdrucken. Vedett Extra ordinary IPA från Duvel moortgat; något disig med en fin barrarom som även återfinns i smaken. Hyfsat frisk och balanserad. Den var ok.

Inte långt därifrån finns ett litet hak vid namn ’T pothuiske där varsin öl intogs i väntan på  att det skulle sluta regna. För min del en surfolköl (ett ord man inte hör varje dag), Mestreechs aajt från Gulpener.

Därefter gick vi tillbaka över floden till hotellbaren De poshoorn där god lunch sköljdes ned med en inte så god Gulpener Pilsner, men som ändå passade helt ok till maten.
Halvtidsvila uppe i lägenheten följde.

Några timmars vila gjorde oss gott och vi gick ut för att möta limburgskvällen.
Den väl insuttna krogen Take one låg bara ett stenkast från boendet. Servicen var usel så vi nöjde oss med varsin öl, annars hade vi antagligen suttit där ännu och väntat på att få beställa.
För min del Zuidwester ur pilsch från det för mig okända Scheveningen.

Det fick bli De gouverneur som vi hade varit på kvällen innan istället. Servicen är inte fantastisk här heller, men när man väl får någons uppmärksamhet är de väldigt trevliga och hjälpsamma. Följande sextett ale från den närbelägna Belgien och god men underlig mat avslutade denna dag: Malheur 6; Tydliga belgotoner i både arom och smak, bra balans. En helt ok 'singel''.
Vlaamsche leeuw Tripel från Van steenberge; kloraktig arom, smakar mest vitpeppar. spritigare än de flesta triplar, men har ändå någon slags balans mellan humlen och jästsmaken. Inget för mig.
Dulle griet från Scheldebrouwerij och slutligen en trio från Paljas som jag aldrig tidigare hört talas om; Blond; halmgul, välbalanserad med mycket kolsyra. Stiltypisk belgisk ale. IPA; bra bärnstensfärgad välhumlad belgoIPA och Bruin; söt till att börja med, men beskan framträder mer när ölet värms upp. Den föll mig verkligen på läppen. Helt klart ett bryggeri att hålla ögonen på. Bra öl över lag och ännu en trevlig kväll.

Inga kommentarer: