söndag 1 november 2015

Öl i Ontario del I-Sol och öl

Solen gassade på rätt friskt denna dag. 29 grader är inget man är bortskämd med i september här hemma.
Jag letade upp den relativt nyresta Börje Salming-statyn som står invid Air canada centre varefter jag gick ned till vattnet där den jättestora och något turistiga bryggeripuben Amsterdam brewhouse är belägen. En visning var inbokad men jag var på plats i god tid för att hinna gå igenom brygderna i förväg i utomhusbaren.
Först 416 Local lager; halmgul och sprudlande. Der är väl en sån här dag ljus lager ska drickas. Nja, inte helt hemsk.
Sweetwater Squeeze blood orange radler; ser ut som en blandning av apelsinjuice och apelsinsaft. Luktar som en berliner weisse. Smaken är lite åt det hållet med, men det är absolut en (imperial) radler. Mycket kolsyra. Lite besviken på att den var så stiltypisk. Ändå antagligen den bästa radler jag druckit.
Natural Blonde lager; ljus, lättdrucken och ren. Väldigt snäll, bara att hälla ned.
Downtown brown; en väldigt maltig rubinfärgad brygd med fint skum.
Cruiser all day pale ale; ser ut som vilken fulöl som helst. Grapefruktaktig humlearom. Mycket citrus och barr i smaken. Uppfriskande. Inte illa.
Big wheel; även denna bärnstensfärgade amber ale var väldigt stiltypisk. Brittisk så det förslår.
18 hands; något grumlig och ljus. Doftar belgisk jäst och fruktyoghurt. Mycket belgiska toner, fruktig.
Visningen var ingen av de bättre jag varit på. Ölen var helt ok över lag. Galet att en så pass stor och turistig bryggeripub inte har wifi.


Jag gick vidare i eftermiddags-solen och åt vingar på något snabbmats-ställe innan jag satte mig i baren på Beer bistro. Side launch Dark lager; arom av tvättmedel. Stiltypisk färg. Helt ok, men lite tråkig kanske.
Uber från Nickel brook; berlinerweisse som är stiltypisk  på alla sätt och vis med toner av äppeljuice.
Sass on the side från Shillow; mörk för stilen (brown ale) med parfym frukt och malt i aromen. Söt och något metallisk med toner av blandsaft och malt, men ändå bra balans.
Square nail pale ale; bärnstensfärgad obalanserad öl som behöver mer smakhumle.
slutligen Mill street Coffee porter, Saint of circumstance från Collective arts, från samma bryggeri Rhyme and reason, det fantastiska surölet L’ours från Le trou du diable, Le cheval blanc från Brasseurs rj.
Träffade den trevlige lokale ölnörden David på detta hak och delade lite öl med honom. God mat på detta ställe.

Inga kommentarer: