söndag 7 februari 2016

Öl i hemmet's trygga vrå

Jag och Elmik hade beställt en låda mjöd som vi var och hämtade/styckade upp på det lokala bolaget. Därefter intog vi middag på ett kinahak där ölutbudet som väntat var så pass skralt att jag nöjde mig med något alkoholfritt alternativ.
På vägen hem stannade vi till på ölmeckat O'Learys där nyheten och besvikelsen Home run från Carlsberg
Sverige intogs.

Nästa stopp var här hemma där ytterligare brygder avslutade denna dag. Weltenburger Kloster Festbier, wee heavyn The last witch från italienska Toccalmatto; mörkbrun. Aromen är maltig med toner av mögelost. Viss kryddighet i smaken. Jag har aldrig hört talas om bryggeriet för, men detta var mycket bra. Betyg: 89/100.
Past masters Double stout 1910 från Fuller’s; kolsvart med någolunda gräddigt ljusbrunt skum. Luktar ''unken choklad''. Något söt smak, helt ok. Betyg: 80/100.
Medovarus Äppelmjöd; extremt genomskinlig. Doftar ''mjöd light''... vilket det också visar sig vara. Kolsyrad äppeljuice möter mjöd kort och gott. Endast 5,2%. Betyg: 66/100.
Jag är ingen öldomare men har ändå försökt ta viss hänsyn till ölens stil. Tex. har jag lite högre krav på en
SvartIPA än en schwartzbier.

Inga kommentarer: