onsdag 18 maj 2016

Öl i Yorkshire del I-Festival

Årets soloresa stod på programmet. Jag begav mig till Arlanda i svinottan och hann med en öl där i form av Poretti 4 Luppoli originale från Carlsberg Italia.

Några timmar senare landade mitt flyg på Manchesters flygplats varifrån ett tåg tog mig till Leeds.
Denna trevliga stad som besöktes för fem år sedan.
Boendet låg tvärs över gatan från stationen och solen gassade. Inte mycket att klaga på.
Jag checkade in men begav mig omedelbart ut på en långpromenad i det fina vårvädret.

...till North Leeds charity beerfestival närmare bestämt. En liten festival som hölls för femte året i en cricketklubbs klubbhus. Två barer på en veranda, några platser i solen, ett partytält samt själva klubbhusets bardel gjorde att det inte var någon trängsel att tala om.
Temat för i år var Wales vs Leeds. Bara öl från dessa delar av Storbritannien med andra ord.
Det enda som fanns att äta på festivalen var ''paj''. Inbakad hundmat är inte paj.
Hur kommer det sig att de flesta matlagningsprogram på TV verkar vara från denna kulinariska öken?
Ja, ja, ölen var som tur var desto bättre.
Dessa var: Mumbles Mile, Castro mosaic 3,8% från Celt experience, Quirky ales Blonde, Daffodil från Brecon, Deliverance APA från Pixie spring.
Det fick räcka så, festivalen var ju öppen en dag till.

Jag tog bussen tillbaka till stan där någon god indisk maträtt intogs på rummet i samband med dagens halvtidsvila.
Kvällen tillbringades helt och hållet på utmärkta Mr foleys cask ale house.
En del mestadels god öl fick man i sig, nämligen: Citra ashcan rantings från Pig & porter, Why kick a moo cow från Arbor, Orange/green från skotska Pilot och slutligen Otherside ''IPA'' från York.

Inga kommentarer: