torsdag 4 augusti 2016

Öl i Umeå del I-Lottas skotska rör

Jag mötte tidigt en morgon förra veckan upp morsan och farsan i Uppsala där de hämtade upp mig med bil och vi åkte ända upp till Norrlands största stad, Umeå av alla ställen.
De var på väg till Lycksele och stannade en natt i Västerbotten. Undertecknad har länge varit sugen på ett besök i Björkarnas stad, så det var bara att passa på.
Efter incheckningen gick jag genast ut till stadens enda bryggeripub, Lottas.
Ett gäng öl i den trevliga baren intogs. Deras tre egna Dr. paul’s Dubbel pils, Björkstadens Kulturlager, Dr. Paul’s Pale ale och The atlantic trade IPW från Spendrups/Hilliard 's. Bärsen var väl ''sådär''.

Jag mötte därefter upp föräldrarna på en indisk restaurant där god middag och en inte så god Chakra Lager beer från Van steenberge (Gulden draak) intogs.

Fortfarande var det soligt när kedjan pubkedjan Pipes of scotlands nordligaste utpost besöktes. Har tidigare bara besökt det i Uppsala och det här var någolunda likt. Ölfokuset kändes dock mer lokalt.
Det var ju därför jag var där. En bunt öl slank ned även här i form av Umeå Grön ale, Umeå special bitter och Umeå summer ale. Alla tre från U&me beer. Vidare Röbäck från Westerbottens bryggeri beläget ett par mil nordöst om stan. Samt Long play och Remix unfiltered lager, båda från lokala Beer Studio.
''Hit 'n miss'' över de ölen.

Sista stoppet var Lottas igen där gästölet Malgomaj avslutade kvällen. Den var ok.

Inga kommentarer: