torsdag 1 februari 2018

Öl i Gdansk del I-Äntligen en resa

Efter fyra månaders landsarrest var det dags att äntligen ge sig ut i stora världen (nåja).
Jag och Dykus träffade Tony som satt och väntade på Skavsta. The Queen's pale ale från Coppersmith's intogs där.
 
Själva flygturen var inte mycket att orda om. När vi landade i Gdansk tog det lång tid att få ut biljetter till den buss som skulle ta oss till själva stan. Harnaś Jasne pełne från Carlsberg Polska hann jag med under denna väntan. Överraskande bra ljus lager i regnet.
Efter att det checkats in på hotellet stack jag själv ut för att leta reda på ölbutiken Sklepzpiwem.pl som var belägen i stadsdelen Zaspa, en bra bit från centrum/gamla stan där vårt hotell var beläget. Mörkt och regnigt var det, men det skulle visa sig vara värt mödan. Hyfsade priser och ett stort utbud där väldigt mycket var okänt för mig. Kall öl fanns också till skillnad mot här hemma.
När min väska äntligen dumpats på rummet stack vi ut och käkade på turistiga bryggeripuben Brovarnia gdańsk där en i mitt tycke ok middag intogs. Levande musik fanns, men inte så hög volym att man inte kunde prata. Ganska mycket folk denna fredagkväll, men inga problem att få ett bord. Ölen var Jasne (en helles av den sämre sorten) och American pilsner. Den smakade mer som en APA. Helt ok.
Tony gav upp medan vi ''ungtuppar'' drog vidare till en annan bryggeripub vid namn Mini browar trójmiejski lubrow nära stationen. Där var servicen dock så usel att ingen öl hann komma fram till oss innan vi ledsnade på att vänta.

På gatan hotellet låg fanns även utmärkta baren Pułapka där resten av kvällen istället tillbringades. Mycket folk, men ändå var servicen felfri. Ölen som avslutade denna dag var: Pracownia Tap lager cascade, Czarna wołga från Artezan, Skowyt traktorzysty 4,5% från Harpagan/Podgórz, Sydnej från Ziemia obiecana och Rycerz från Gościszewo. Över lag bra öl uteslutande från bryggerier jag aldrig hört talas om.

Inga kommentarer: