måndag 2 april 2018

Öl i Quebec del II-La cuvee D'hiver

Väldigt nära hotellet låg restaurangen Saint-Houblon. Inte en bryggeripub som jag hade fått för mig. Själva bryggeriet Saint-Houblon ligger några mil norrut på fastlandet (Montreal ligger på ön Île de montréal).
En bar fanns det iallafall. Bara att slå sig ned där och hälla i sig: Sour passion, Stout à l'avoine, Super citron verveine från Simple malt, Les trois mousquetaires Gose och från samma bryggeri Pale ale américaine.
Bra öl.
Fräls!

Ingen halvtidsvila denna dag då festivalen La cuvee D'hiver drog igång i stadsdelen Petite bourgogne. Första gången jag varit på ölfestival i en kyrka. Många besökare och utställare var utklädda (?) till präster/munkar/nunnor. Väldigt liten festival, men för mig som aldrig satt min fot i denna provins förr var det mesta helt okänt.
Öl blev det i form av: Dr. mobilo aquafest från Les grands bois, Cherry revue från Beau's, Gose à l'argousier från St-pancrace, Les trois mousquetaires Rousse, Dépareillée Chéri-chérie, Rhus typhina från La memphré, Capitaine simcoe från Le trou du diable, Gose-sur-mer från Le naufrageur, Bretterave från Sutton/La memphré, Desrochers d. beezz ip - Winter harvest, Foudre från Le trou du diable, Saison d'la chasse från Le naufrageur, St barnabé från Le naufrageur och Goupille V2 5,6% från Noire et blanche.

Inte långt från festivalen var bryggeriet Brasseurs de montreal beläget. Lika bra att passa på när man ändå var i närheten. Till min stora förtjusning hade de en egen mild på fat vid namn London ruby. Det smakade inte mild, bara illa.
Åkte hem och sov istället för att fortsätta öla mer.

Inga kommentarer: