söndag 21 februari 2021

Ofrivillig hemester

I höstas fick jag en lapp av min chef om att det fanns alldeles för mycket semester innestående. Sökte således nu i februari i hopp om att få resa bort någonstans. Nu blev det av förklarliga skäl inte så utan jag fick nöja mig med hemester. Under denna inmundigades: Gulden Draak 9000 Quadruple '19 från Brouwerij van steenberge; Kopparfärgad gusher men inget galet sprut som jag varit med om tidigare. Söt och de 10,5%en känns på ett behagligt sätt. Bra balans. Typisk quad på alla sätt och vis. Gissar att de två åren gjort detta öl väl.

Imperialny nafciarz whiskey rye imperial brown porter Islay blend från Brokreacja; luktar lösningsmedel, whiskeymalten känns tydligt. Väldigt rökig, men det är fel typ av rökmalt för mig. Spritig. Jag såg att den fått höga betyg, men den här är som sagt inte för mig.

Barley/wheat winet John wine från det för mig okända polska bryggeriet Hopium beläget sex mil från Warsawa. Kopparfärgad och spritig. Gräddkola i aromen. Smakar lite unket. Mer amerikansk än brittisk i stilen, välhumlad således.

Export porter 1750 från Kees; lite vanilj i aromen, jordig och torr men ändå med bra balans. Maltig eftersmak. Väldigt fin.

Cornus lupus från Kormoran; kolsvart, luktar och ser ut som soja. Extremt fyllig, smaken drar åt bränd lakrits och soja. Blytung baltic porter som man borde servera folk som ''vill ha en lager''. Verkligen ett extremt öl. Väldigt mycket text på lådan men bara på polska, men jag tror att det står att den är pastöriserad och ofiltrerad. Rökmalt?

Zimowe miodowe 6,% från Zamkowy racibórz; vagt söt arom, bärnstensfärgad. Snygg etikett, som ett julkort. Jag gissar ska föreställa mölska, men hittar ingen honung, mest diffust söt bara.

Guinness 3.5%; gillar verkligen ''den vanliga''. Den här folkölsvarianten är bara 0,8% svagare men det gör väldigt stor skillnad. Blaskigt folköl som råkar vara svart. Smakar lite rostad malt, men alltför tunnt.

En annan semesterdag unnade jag mig finlunch med en flaska Uijin som är en wit från japan, men som licensbryggs i belgien av Rio brewing. Helt ok öl.

Väl hemma blev det några bärs till av bara farten i form av Finn Winter bock, Oppigårds Winter ale 3,5% och Ridgeway Lump of coal. De var ok.

Inga kommentarer: