fredag 21 maj 2021

Uteplatsöl

Satt med Majsan på ''uteserveringen'' en solig eftermiddag och avnjöt ett antal exotiska brygder.

Milden Cat's eye från det för mig okända walesiska Bluestone; stiltypisk som Coca-cola i färgen. Doftar malt och ''brittiskt'' . Maltig med subtil, men ack så viktig beska. I like!

Pale alen hammarby Hybrid från Nya carnegiebryggeriet/Dahls; underlig gul färg. Fruktig, frisk och välbalanserad. ''Lagom'' efterbeska. Mer APA än pale ale i mitt tycke. Jag ville verkligen inte tycka om den här pga namnet, men en riktigt trevlig öl ska motvilligt erkännas.

ESAn Jämtlands Påsköl; kopparfärgad med maltig arom. Bra balans med inslag av torkad frukt. Väldigt brittisk smak. Gott!

Omnipollo Bianca Noa Pecan Coconut blueberry mud cake lassi gose (23 stavelser); ser ut som blåbärs-soppa med ljuslila skum. Vanilj och diffus fruktighet i aromen. Kokos? Ja. Kladdkaka? Ja. Blåbär? Ja. Lassi? Jag har aldrig smakat det så kanske. Gose? Nej, men gott är det. Stora klumpar i botten som tom känns i munnen. Antagligen blåbärskärnor och jäst. Fortfarande inte brygd i Sumpan. Vad gör de där egentligen? Det var väl~ 15 månader sedan de tog över bryggeriet där och jag har fortfarande inte sett någon öl bryggd där, eller brygger de bara fatöl där?

En trevlig dag i hemmets lugna vrå iallafall.

Inga kommentarer: