fredag 6 april 2007

Akkurat



I går kväll var vi på Akkurat&satte sprätt på våra ibland surt förvärvade slantar.Uteserveringen hade ej ännu kommit upp.Den''vanliga''ölmenyn,whiskeylistan&Cuveëmenyn hade ingått en fusion.Mycket bra.Var maten finns att återfinna är ännu oklart.Jag får nog anledning att återkomma i ämnet.
I vanlig ordning betades caskutbudet av först.Rudgate Galena var det enda som fanns att tillgå.Den tog dock snart slut.Har aldrig sett på maken.En OK,men ordinär bitter.
Nytt var också att ha små listor med tillfälliga amerikaner runt om i lokalen.Ett bra initiativ som ÖIS helhjärtat stöder.
En av dessa var möjligen Southern tier IPA.En mycket bra amerikansk IPA där dock doften lovar mer än vad smaken håller.Inte i klass med Goose Island IPA eller nästa brygd men den måste ändå rekomenderas.
Indianviken.Kvällen's stjärna.En gammal favorit som inte druckits på länge&ett kärt återseende var det ännu bättre än vad mitt minne gjorde gällande.Har allt vad en bra IPA skall.Den knäcker dock inte I²PA.Men eftersom det är en imperial IPA är det ingen rättvis jämförelse.
En Smuttynose Robust porter slank också ner.Jag gillar ju inte porter nå't vidare,men allt måste ju provas.I vetenskapens syfte eller rättare sagt galenskapens.
Cuveemenyn med sina flaskor med tre&fyrsiffriga prislappar började kännas mer&mer lockande.
En Falcon Gammelbrygd'96 fick det bli.125:-.Sotad flaska.Det följde med en öppnare som blev krokig efter en användning.Jag tvivlar på att den kommer överleva hela skåneresan senare i vår.Elva år låter lite länge för att lagra en dunkel.Skulle tro att den peakade runt'01.Nästan all kolsyra var försvunnen.Välbalanserad.Lite småsöt.Dom äldre årgångarna var ännu dyrare.Mitt tips är att rea ut dom.
Ett jävligt bra deal var74:-för en37,5:a Bons Voeux från Dupont9,5%.Mycket prisvärt.Spring&köp.Enligt Rate beer är det tydligen en saison.Jag som inte är öldomare hade ju tippat på att det var en''Ljus stark belgisk ale''.Tycker den känns för stark för att vara en saison.En för mig lite diffus stil som det är svårt att få grepp om.
Med tanke på vilka starka brygder som hade förtärts kändes det helt rätt att åka hem tidigt.
Relaterade länkar:

Inga kommentarer: