söndag 1 april 2007

Öl i Duisburg del II


Dagen började som brukligt är utomlands med en pase chips.Vi gick till hbf för att kolla hur tagen gick idag. Där satt plötsligt en skylt där det förkunnades att det fanns Sion Kölsch att förtära i närheten. Sa fick det bli en. Antagligen den värsta kölsch jag druckit inte alls bra.
Vi drev runt lite till&fann en fulkrog som hade Gatz Alt.En ganska trakig öl&inget att skriva hem om(vad fan gör jag nu da?!).Vi hittade ett varuhus där jag köpte nagra flaskor Altenmünster Hopfig herb.Har ingen aning om vad det kan tänkas vara da det ännu ej inmundigats.Snygga flaskor var det dock med porslinskork&allt. Bryggeripuben Schacht4/8lag mittemot varuhuset det var ett givet besök.Snygg inredning&personal men ölen var under all kritik.Jag hann bara med tva öl vid detta besök;en usel hefeweizen vid namn Ärwin's weizen gold&en om möjligt ännu sämre säsongsöl Märzen nämligen.Sista dagen det serverades.Lika bra det.Vi drev runt lite pa stan, at lite och snackade skit. Tony avveck för att ga och kolla pa hamnen eller liknande. Övriga satte sig pa stället vi hade varit pa igar. En Hösl Weissbier blev det där medan vi precis som i gar tittade pa alla horder av lesbiska par som gick förbi.Har aldrig varit i San Fransisco,men här har dom helt klart en utmanare till titeln Lesbian capital of the world.En helt OK hefeweizen,men inget speciellt.
Gick in på haket där gardagen hade avslutats &beställde en Gleumes Obergärige spezialität som dom kallade den,det finns dock ingen öl vid det namnet sa jag skulle tippa pa att det i själva verket är altbieren Herbst pitt en ganska hygglig alt.Vi skulle möta Tony14:30pa det tidigare besökta Webster&vi hade lite tid kvar sa det blev en Gruben Gold pa Schacht4/8.Väl pa Webster at övriga resenärer medans jag drack bade Kiri Gold&Kiri Red.Det är oklart om detta är öl,men jag har druckit klart värre saker som har kallat sig för bärs.Bryggt pa plats var det iallafall.Varmt&skönt var det pa uteserveringen.
Tillbaka till Schacht igen för de avslutande Ruhr pott&Mulvany's.Med tanke pa den tidiga starten var det helt rätt med en,av trendiga människor kallad''powernap''eller som vi pa svenska säger''sova middag''.
Tillnyktrad&utsövd drog jag mig österut för ett besök pa Finkenkrug.Zischke Original pa fat gick jag ut med.En inte allt för underhallande kellerbier.Sedan en
Gleumes Lager som smakade riktigt bra faktiskt.Hampaölet Cannabia hade jag druckit tidigare,men i ölmenyn gick det under namnet''Spirit of hemp''&det uppgavs bryggas i Österrike vilket inte är fallet.Det var smakade bättre än jag minns det fran Estland dock.
Om Pharaonenbier stod det i ovan nämnda öllista att det bryggdes i egypten,nagot som inte heller stämde med verkligheten.I själva verket var det en belgisk wit''kryddad''med fikon&dadlar.Ganska kul,men inte särskilt bra.Även en Alt Potts Landbier slank ned.Rätt sa god.Flensburger Weizen drack jag ocksa,men vid det laget hade mina smaklökar slutat för dagen sa den är inte sa mycket att saga om.Lämnade stället ganska tidigt för att bli indragen i en härva som jag inte orkar orda om här men i densamma blev det dock en Diebels Pils&en Landfürst Pils.Bada halsade direkt ur flaskan.Senare pa natten kom ett SMS fran Sverige med texten''Jag träffade just dulee johnson ute.Den fittan stank av hasch. Jag vet inte vad jag ska göra. Maila Firman kanske?''02:56.Ska han över huvud taget vara ute klockan tre pa natten?Tror han att han ska spela i en grönvit tröja?Vet inte vad hasch har för inverkan pa ens prestation pa fotbollsplan,men jag har svart att tänka mig att man blir en bättre fotbollsspelare.AIK's egen bad boy,is he the worst boy of them all?
Relaterade länkar:

Inga kommentarer: