söndag 9 mars 2008

Öl i Huvudstaden

080303:Vi lämnade Antwerpen bakom oss&fortsatte söderut mot huvudstaden för att öva upp sin franska lite samt dricka öl,dock ej i den ordningen som tur var.På väg till stationen fanns en butik som sålde All about beer.Härligt,synd bara att den glömdes kvar på planet hem.Mindre bra.
På Gare central delade vi på oss,jag hade tänkt gå bort till In´t spinnekopke.Efter mycket idogt irrande hittades det till slut.Ännu ett överskattat belgiskt ölcafe skulle det visa sig.Enligt deras ölmeny skulle det finnas en del exotiskt,men dom led av Hörnan's syndrom&öllistan visade sig ej stämma med verkligheten.
En öl blev det dock;Hapkin från Maes.Bättre än väntat faktiskt.Lite för kall,men ändå ganska smakrik,brödig&med en aning efterbeska.
Ett besök på en bryggeripub skulle det bli även denna dag;Les brasseurs de la Grand place,ett ställe med vansinnigt dåligt rykte i ölkretsar.Med all rätta skulle det visa sig.Drack en Blond&en Amber,båda väldigt dåliga exempel på hur belgisk ale kan smaka.Jag åt även en tallrik soppa&drack vatten här.Alltsammans gick på30euro.Som hittat!
Efter att ha fått nog av denna galenskap drog jag mig mot ett''säkert kort''-Delirium,men på vägen dit låg Biertempel.Där inhandlades Michael Jacksons Great beers of Belgium.Tres bien!
Väl framme i denna helgedom var det bara att slå sig ner&börja avverka den fortfarande telefonkatalogstjocka ölmenyn.Mycket svenskar som var på väg hem från festivalen fanns även här.Även en svensk öl hade dom;Old gold...för8euro!Humor.Vad drack jag då?
Noblesse från det för mig helt okända belgiska bryggeriet De dochter van de korenaar.Inget chokladöl som man skulle kunna tro utan en ljus belgisk ale.Lite lageraktig,lättdrucken men god.
Mortal hade jag hört mycket bra om men aldrig smakat.Deras Mandarine var som namnet avslöjar en mandarinöl.Mandarinen känns absolut av,har aldrig hört talas om en mandarinöl förut.Det kanske finns en anledning till det...Inte fasansfull,men inte erotisk heller.Man ska nog inte brygga på mandarinskal,men tack för att ni låter oss(väl?)smaka.
Godefroy Rousse var ännu en i raden av mindre bra belgiska ale.Bärnstensbärgad,luktar lite parfym,alldeles för mycket kolsyra.
En amerikansk öl skulle det bli också;Left hand Juju ginger,bara4%&det känns på smaken.Väldigt tunn,doftar&smakar ingefära,men den känns väldigt blaskig.

Caves-jag vet inte vad bryggeriet heter&kommer inte ihåg vad det var för öl.
La gréboise från Bouillon(who?),ännu en bärnstensfärgad belgisk ale som möjligen var det bästa jag drack denna dag,syrlig&möjligen något jästig.
Strubbes Chocolat blev sista biran i detta ölerotiska land.Smakar nästan bara choklad,ganska söt.En ok bärs,men ingen Young's dödare.
Efter detta deliriumbesök blev det väldigt stressigt,men jag hann ner till Beermania(där öl för52euro inhandlades)&till flygplatsen innan flyget gick.Pust!

Inga kommentarer: