torsdag 1 maj 2008

Öl i kvällningen

Utgång för första gången på mycket länge. Första stoppet var Ardbrgroom där en Nils-Oscar Rökporter på fat avnjöts. Så klart tyckte jag den var bra för att vara en porter, men mindre bra för att vara rököl. Smakade den på bryggeriet på flaska förra året.Då var den antagligen mer korrekt tempererad.
Andra stoppet blev det närliggande Järnet.Man har börjat vant sig vid att Järnet är i frontlinjen när det gäller att ta in öl ingen annan har.Men dom har en hel del belgisk(inte dålig,men dock)''skåpmat''.Ärö IPA från för mig okända bryggeriet Rise.Det står iallafall IPA på etiketten.Alldeles för snäll&mjäkig.En besvikelse.Mer humle tack.
För att finna det tog vi tunnelbanan sex stationer till Macinlays där även föda intogs.Ganska goda lammburgare.Öl fanns det även.T ex.Oppigård's Early summer-ale.Som sagt,här fanns det humle.Lätt det bästa jag druckit från detta bryggeri.Min nya favoritAPA.En välkomponerad humleblandning både i arom&smak.Tag genast en taxi till en krog som har denna!
Hofbräu Maibock fick avsluta aftonen ölmässigt.Helt ok.Klart bättre än Slottskällan's Decennium som var den senaste bock jag drack.Det skall dock tillläggas att all humlen i Early summer slog hårt på smaklökarna.

1 kommentar:

Majsan sa...

"Ardbrgroom" som det heter.