måndag 19 maj 2008

Varför är pengar runda?

I dag har jag bränt cirka 1900:- på diverse skit, mest ölrelaterat. Först och främst åtta flaskor Mikkeller med det japanska (?) tecknet på, vad den nu kan tänkas heta. 99:- styck.
En bok med det orginella namnet ''Beer'', av Michael Jackson. Utgiven '07, men inte postumt som det verkar. Den är upplagd som flera av hans tidigare böcker där bryggerier/öl gås igenom i någon slags geografisk ordning. De svenska bryggerier som
nämns verkar vara helt slumpmässigt utvalda; Gotlands, Ahlafors, Jämtlands och Krönleins. Rikligt illustrerad. Cirka 290 sidor.
Prislappen sade 399:- vilket kändes för mycket, men jag var tvungen att ha den. När det sedan skulle betalas kostade boken i själva verket bara 221:-. Trevligt. Till det priset måste jag rekomendera den.
Såg även en annan bok som man måste ha; Svenska bryggerier. Men man ska aldrig köpa en bok på svenska första gången man ser den, ty nästa gång kommer den vara billigare. Dagens sanning.
Nästa stopp var Hörnan där jag skulle träffa Majsan för att inta föda i form av deras alltid goda ''belgoburgare''. Vad
dracks till denna festmåltid då? Jo först en Struise Rosse,som nu är den fjärde brygden som smakas från detta ''världen's
bästa bryggeri''. Är inte särskilt imponerad. En helt okej bärnstensfärgad belgisk ale, men inte något speciellt.
St. Paul Special från det för mig helt okända bryggeriet Sterkens. Ganska sur för att inte räknas som en sour ale. Betydligt mörkare än Struisen, kryddig och söt men inte för söt. Hade inte några större förväntningar, men det var faktiskt rätt gott.

Inga kommentarer: