söndag 29 juni 2008

Öl i Sundsvall

En varm Y-buss tog mig och Majsan de cirka 40 milen till Medelpads huvudstad. Vi bodde på ett b&b som låg på Kummelgatan i stadens sydvästraste utkant. En väldigt dryg promenad... också tillbaka igen till centrum för resan's begivenhet; Irish pub, stället som satte Sundsvall på ölkartan. Tre egna öl fanns på fat varav ett hade jag druckit tidigare på Akkurat. Svarta katten var som namnet skvallrar om en stout. Ganska lik Guinness.
Stenstans IPA var klart det bästa den lilla bryggeripuben åstadkommit. Någonstans i gränslandet mellen en amerikansk och en brittisk version. Vi åt även här. Inte jättegott.
Knappt ett stenkast därifrån låg ännu ett Bishop arms som väl får rankas som ett av de sämre av de elva jag nu besökt.Men jättebillig öl faktiskt.Det är man inte så bortskämd med hos denna kedja.Här träffade vi något så ovanligt som en svensk groundhopper,vars namn jag aldrig uppfattade,men antagligen hette han Glenn,som var i stan för att få ett par arenor till under bälte.Det blev mycket prat om dålig fotboll&bra öl.
Nøgne ø IPA Var precis så fantastisk som man kan tänka sig.Lik sin lillebror pale ale,blomig&ljuvlig.Ett riktigt"skolboksexempel"på typen.
Gonzo Imperial porter från Flying dog var överraskande bra,har inte tidigare varit så förtjust i vad jag tidigare druckit från detta marylandbryggeri.Inget tannin som jag upplevt i deras övriga brygder.Kolsvart,tung,choklad.8,7väl dolda%.

1 kommentar:

Majsan sa...

Synd att du inte påpekar att Håkan (som han egentligen hette) är från Götet och därför drogs slutsatsen att "Alla heter Glenn i Göteborg". Men det kanske alla andra som är inne här ibland fattar.