lördag 9 augusti 2008

Öl i Köpenhamn delIII-Nörrebro bryghus

070803: Vi gick runt lite i förmiddagsregnet bland högljudda ungdomar vars festkväll ännu ej nått sitt slut,eller så var de hemlösa.Helt plötsligt befann vi oss vid Nörrebro bryghus där det bara var att slå sig ned under ett parasoll&snart tittade solen fram.Jag inledde med en Ceske böhmer som var en stor besvikelse,Nörrebro brukar leverera.Ingen katastrof,men inget som sticker ut som man kunde vänta sig.
Har aldrig sett den i Sverige,inte heller Stuykmann wit,det kanske finns en anledning till det...Witen var väl typriktig&så men jag skulle hellre ta en Hoegaarden.
Inte heller Furesø framboise smakade särskilt bra,aromen är lovande,smaken är ganska söt&någonting åt hallonhållet som väntat,men jag gillade inte eftersmaken.Maten var dock god.
Golden spike IPA,här börjar man känna igen bryghuset igen.Här har man inte lagt fingarna i mellan.Imponerande''stor''smak för att bara ligga på5,5%.85IBU,det känns.Bra.Nu är jag nyfiken på min Northbridge Extreme som står i kylskåpet...
Pacific Summer Ale,som Golden spike fast en storlek mindre trots att den är starkare.Lite ljusare också.Tänk om all sommaröl kunde vara så här smakrik.Fast det är klart,jag skulle nog inte kalla den läskande.
Gästflaskor fanns det ett helt gäng av också.Svane Hvede från Indslev,ännu en i raden av alla dessa allt mer tröttsamma hefeweizens.
Vi lämnade Nörrebro åt sitt öde för att hämta väskorna på hotellet för vidare färd till Kastrup.Ruskigt tungt att släpa på den25kilo tunga väskan.När vi kom fram till flygplatsen provvägde vi väskorna.Majsan fick ta ett par öl till i sin väska&vi satte oss utanför Kastrup&drack öl till vi kom ner under viktgränsen.
När man hade checkat in väskorna fanns det otroligt mycket affärer&annat skit att slänga pengarna på,vi åt t ex.på O'Leary's som tydligen finns i Danmark med.
Det fanns även en bar som serverade stora flasköl från mikrobryggeriet Skands.Trots planets försening hanns bara en med;Nick's,jag vet inte vad dom försökte brygga,men det smakar som ingenting.Kanske var det något fel på den flaskan.
Väl framme på Arlanda kom väskorna med alla dyrgripar i fram välbehållna.Lycka!Sammanfattningsvis är jag besviken på de danska mikrobryggarna,de må vara många,men på det stora hela får man nog säga att det bryggs bättre öl norr om sundet.Borta bra men hemma bäst.En kul sommarturnee var det dock.

4 kommentarer:

Jonte sa...

Finns ju så sjukt många mikros i Danmark. Varav många verkar ganska mediokra. Svårt att hålla koll på allt.

Magnus Bark sa...

Nästa gång ni är i Kastrup rekommenderar jag köttstället A Hereford Beefstouw i terminal B.

Bra mat till hyfsade priser (för en flygplats) och snabb betjäning.

Jonas sa...

>rekan
No shit.För att enklare göra det rekommenderas boken Ölruten av Henrik Böegh(kul namn!).

>Bark
Vad hade de för öl?

Majsan sa...

Att du lyckades missa att skriva om den, typ, halvnakna bruden vi såg på vägen dit ;-)