torsdag 7 augusti 2008

Öl i Århus delI-Michael Jackson lever!?

080730: Denna förmiddag gick tågfärden till det danska fastlandet, även kallat Jylland.Väl framme i riket's andra stad begav vi oss mot vandrarhemmet vi skulle besudla med vår närvaro de närmsta dagarna,som låg vid hamnen.På väg dit hittade vi en massa affärer som sålde böcker eller som det heter på danska''bøger''.Tur att man är så pass mogen att man ej roas av det.Cirka1200:-brändes på ölböcker på ett språk jag inte ens kan.(D)århus.Dessa var dock mycket bra att ha under vår vidare färd runt om i detta lilla men ack så bryggeritäta land.
En av dessa böcker var skriven av Michael Jackson.Jag har nu köpt tre böcker av honom efter hans död.Börjar tro att han bara fejkade sin egen död för att kunna sälja fler böcker.Väntar med spänning på nästa bok från denne''döde''författare.
När vi äntligen kom fram var det flera timmar fram till att vi kunde checka in.För att fördriva tiden gick vi&åt pizza med en tillhörande Tuborg Lite.Lika usel som man kan tänka sig&med grön flaska som en liten bonus.
Mätta&belåtna styrde vi stegen mot bryggeripuben Sct.Clemens som var med i samma kedja som Flakhaven i Odense.Där serverades en helt ok schwarzbier som kanske var lite för söt&hade för mycket kolsyra för min smak,annars bra.Någon form av ale fanns också,men den lade jag ej på minnet.Dyrt var det dock.
Incheckningen hade nu öppnat&lite välbehövlig sömn kunde fås.
Hungriga hade vi återigen blivit efter uppvaknandet.Varken jag eller min sambo hade varit på mexikansk restaurang tidigare&här låg en tvärs över gatan från en pub vi hade tänkt besöka.Maten var mycket god&till den antagligen den bästa mexikanska öl jag haft privilegiet(?)att inmundiga.
Bohemia Clásica från FEMSA,mest kända för Sol.En lättdrucken ljus lager så,men som passade utmärkt till maten.
Ett otal kvarter västerut låg den tyskinspirerade krogen Heidi's bierbar.Där vi beställde in varsin fatöl.Båda var infekterade eller gamla.Majsan ville istället ha en Radeberger,även denna på fat.Samma sak med den.Så vi höll oss till flasksortimentet istället.
Blå thor från Ceres var bara en tråkig ljus makrolager,men den var i alla fall inte sur som fatölen.
Ett par oprovade bambergöl fanns också;St.Michaelsberg Hefeweizen från Maisel som väl får sägas vara bättre än de flesta brygder i denna klass,hyfsat välbalanserad.Inte så vansinnigt söt.
Michaelsberg Dunkel var inget vidare exempel på den frankiska bryggarkonsten.Kändes ganska tunn&lite för söt.
Detta ställe var nu avklarat&vi återvände hemåt med ett långt depåstopp på Risrasfilligongong som låg tvärs över gatan från mexstället.
Ett intimt&speciellt ställe,med ganska mycket folk.Raasted Sommer Hvede serverades på fat.Denna öl fick jag verkligen tvinga i mig.Usch.Alldeles för söt.
Hancock Black Lager helt i klass med oven nämnda dunkel.Hade varit''kul''att prova dom sida vid sida.Var man tvungen att välja skulle den nog ändå bli Hancock.
Slutligen huset's fatöl som jag har för mig var någon ljus lager.
Gäsp.

Inga kommentarer: