fredag 12 december 2008

Öl i brajenland


081205: Nähä!? Men slipp då! Nu har jag/ni väntat tillräckligt.
Vi stack nämligen innan prisutdelningen i lördags. Inga riktiga vinnare kommer presenteras, endast mina favoriter. Tack för det SHBF.eu!

Än en gång dags för Hembryggarnas vinterölsträff, åter igen i Björkhagen. 18 brygder från ett otal bryggare.
Som vanligt vid vinterölsträffar var det indelat i en kryddad och en okryddad klass.
Här tävlar alltså till exempel en braggot mot tjeckisk pilsner i en och samma klass. Det kan man ju ha synpunkter på, men kul är det!

Mina röster, okryddat:
Guld: God julAPA
Silver: Brunis
Brons: Carrie Pringle ''imerial'' porter

Kryddat (endast fem deltagande brygder):
Guld: Rudolphs favorite brew
Silver: Tomtefars julporter
Brons: Sjölejonets lönnöl.
Jag tycket standarden brukar vara högre än så här på hembryggarträffar. Men fantasislustan var det som vanligt inget fel på!

För att ta oss hem var vi tvugna att byta på Söder och så gott som tillnyktrade som vi hade blivit begav vi oss till Akkurat för mat mat några jästa maltdrycker.
Barn-owl från Cotleigh, en riktigt bra best, en smak man förknippar med detta hak efter år av bitterdrickande här. Överraskande söt.
Till sist två olika Schwarzbiers. En på fat och en på flaska; Hartmann Schwarzbier och Feuerwehrmann från det, vad jag förstår relativt nystartade bryggeriet Pennichuck (New hampshire). Båda bra, men svårt att säga vilken som var bäst. Måste jag välja blir det nog den tyska brygden.

1 kommentar:

the original Jonas sa...

Av någon anledning håller jag med dig om Julapan, obalanserad men smaskig!