måndag 15 december 2008

Socialstyrelsen rekommenderar:6-8öl om dagen

En mindre krogrunda utbröt i förrgår. Den inleddes på Monks där nu XXmas-ale fatet hade börjat flöda. Jag kände ingen direkt skillnad mellan den här och Xmas-ale som fanns veckan innan.
Riegele Würziges export på flaska;ganska söt.Blygsam beska,men ett ganska gott öl.
Vi drog vidare.En buss tog oss till Nybroplan varifrån det inte är så långt att gå till den fina resturangen Jacob's i hörnet Artillerigatan/Riddargatan.
Fantastiskt god mat&bra service.Man kände sig faktiskt ganska avslappnad bland alla östermalmsslipsar där man satt som en slusk i jeans&t-shirt.Exotisk öl fanns det också;Grolle pilsner från Rise/Ärö.Inget vidare god smakade mest metalliskt.Kvällen's sämsta.
Mer från samma bryggeri som jag inte har några som helst höga tankar om;Ärö Dark ale.Gissade att det var en brown ale,men enligt Rate beer skall det vara en english strong ale tydligen.Inte alls så kraftfull som brygder i denna stil brukar vara.Sträv obehaglig beska.Smakar ljusare än vad den ser ut.Inget vidare.
När vi ändå var på Östermalm gick vi bort till Bull&bear&tog ett par flaskor där också.
Reindeers revolt från Hepworth,även denna en english strong ale.Bättre än Ärö var den väl,men inte speciellt märkvärdig.
Slutligen en porter från samma bryggeri,Santas butt.Jag är inget större fan av denna öltyp&den här omvände mig inte heller.

Majsan drack ett glas Mysingen på fat,en brygd som i alla år har varit en personlig favorit för mig.Det här fatet var det kanske något fel med.Kryddningen var samma gamla vanliga,men ölet hade noll kropp.Någon annan som har druckit det i år?

Inga kommentarer: