söndag 8 februari 2009

Öl i Uppland

Vi hade inte varit på Uppsala belgoträff på ett par år så det var på tiden, denna gången med rookiesarna och tillika syskonen Åsa och Hans.
Som vanligt hölls spektaklet i Musicum. Sexton bryggare hade bryggt 25 öl i elva olika stiler.
Alla mot alla, inga olika klasser att rösta i. Av alla liknande hembryggarevenemang jag besökt har det aldrig varit så här hög standard på ölen.
Folket's val:

Guld: Big bertha blond (Ljus stark belgisk ale) av Ulf Henryson, Niklas Stenlås, Kalle&Oskar Andersson.
Silver: Böveln (Ljus stark belgisk ale) avPaul Padoan & Niklas Stenlås
Brons: De volle maan Tripel av Jacob Carlström

Bra allihop, men det fanns mycket annat bra också. Speciellt hedersomnämnande för Per-ola Roos Tripel Sancune och Oskar Andersson's mörka starka Donker kong.
En riktigt kul träff där jag även träffade på Markus/Gyllenbock från Öl är gott, resor är kul.


Efter prisutdelningen gick vi,undertecknad med sambo i alla fall till O'Connor's där en fantastiskt god middag intogs. Till denna ett glas Vedett extra white från Moortgat (of Duvel-fame).
Ganska gott men inte så fruktig eller ''kryddig'' som Hoegaarden som jag nog trots allt föredrar.
Dagens sista öl fick bli St.Peters IPA. En besvikelse med tanke på vad man vet vad de kan göra. Väldigt sträv beska med någon konstig (?) slags humle. Tråkig cirkulär flaska istället för dom klassiska ovala übercoola.
Hemresan blev inte speciellt spektakulär.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Är inte vedett en lager??? Har för mig att vi har haft den på Dahlberg för några år sedan.

Fredrik sa...

Fel av mig det fanns visst 2 olika vedett, jag har bara provat lagern, extra white är ny tydligen, sund att den inte var så bra.