fredag 20 februari 2009

The very best of ÖIS

Ofta får man frågan: ''-Vilket är det godaste/bästa ölet du druckit?''
En vansinnigt svår fråga att svara på förstås. Jag är ingen stilfacist, men tycker heller inte man ska jämföra äpplen med päron. Vad kunde passa bättre än att lista mina favoriter i respektive ölstil?

Allt enligt Rate beer's klassificering:
Alt:Schumacher
American dark lager: Mig veterligen har jag aldrig provat någon dylik. Förhoppningsvis ska det bli ändring på den saken om något halvår eller så...
American strong ale: Arrogant bastard. Ruskigt överskattad, men med min begränsade erfarenhet av stilen får det nog bli den. I am worthy apparently...
Amber: Yamhill Amber ale
APA:Nøgne Ø Pale ale

Baltic porter:Black boss9,4.Mest för att det är det som smakar minst illa...
Barley wine:Baladin Xyauyù
Belgian strong ale:Leffe Radieuse.Det finns så sjukt mycket bra i den här klassen&trots att det är InBev så är det i alla fall en av de bästa i mitt tycke.
''Belgisk ale'':Maredsous 6.Kanske ett tråkigt val,men som den första överjästa belgiska öl jag någonsin smakade har den en speciell plats i mitt hjärta.
Berliner-weisse:Dogfish head Festina peche.I brist på annat.
Biere de garde:Saint-germain Page24réserve hildegarde blonde
Bitter:Williams Forth puffer ale
Blond/golden ale:Harviestoun Over&out
Brown ale:Avery Ellie's brown ale

California common:Anchor Steam
Cream ale:Ølfabrikken Cream ale

DIPA:Nørrebro North bridge extreme
Dubbel:Westmalle
Dubbelbock:Weltenburger kloster Asam-bock
Dunkelbock:Samuel Adams Chocolate bock.Smaskens,men får en bock vara hur svag som helst?
Dry stout:Samuel Smith's Extra stout
Dunkel:Nynäs Marskär
Dunkelweizen:Fässla Weizla dunkel

English strong ale:Jämtlands Julöl
ESB:Full sail
European strong lager:U medvídků X33

Faro:Lindeman's
Foreign stout:Nils Oscar Imperial stout.Trodde det var en IS,tydligen inte...
Fruktöl:Samuel Smith's Organic raspberry
Fruktlambic:Eylenbosch Kriek'79eller'80

Gueuze:Girardin White label

Hefeweizen:Wisby Vinter Weiss
Helles:Südstern Heller stern
Helles bock:Rogue Dead guy ale

Imperial porter:Mikkeller Fra til
Imperial stout:Moylan's Ryan O'Sullivan's imperial stout
IPA:Nøgne Ø
IRA:Messrs Maguire Rusty ale
Isbock:Kulmbacher Eisbock.Den enda öl jag mig veterligen druckit i denna stil.

Kellerbier:Maisel
Kristallweizen:Maisel's Weisse Kristall
Kölsch:McMenamins Firefly

Ljus lager:Hirter Zwickl
Low alcohol:Falcon Bayerskt 2.8%

Malt liquor:Kopparberg's Special brew super x-strong.Hu så hemskt,precis vad jag önskar min värste ovän.
Mild:Nynäs Pumpviken.Imperial mild?
Mjöd:Apis Trójniak piastowski.Nej,det är inte öl,men fick vara med ändå.Har druckit godare,men det var den här som jag minns namnet på.
Märzen:Slottskällans Oktoberfest:Hade egentligen viljat skriva Schlenkerla, men den klassificeras med all rätta som en rököl.

Oblandad lambic: Girardin Oude lambik
Old ale:Kuhnhenn Fourth dementia alldeles för stark med sina11%för att vara typriktig,men gott är det!

''Pilsener'':Brand Urtyp
Porter:Någon hembrygd för ett par år sedan.
Premium lager:Sigtuna Jäst-Hasse's Export
(English)Pale ale:Oppigårds Summer twist

Saison:Nøgne Ø
Schwarzbier:Köstritzer
Speciality grain:Paulaner Roggen
Spice/Herb/Vegetable:Anchor our special ale'03
''Stout'':Young's double chocolate stout
Surale:Russian river Toronado20th anniversary
Sweet stout:Widmer Snow plow

Tjeckisk pilsner:Den ofiltrerade Urquell man får nere i källaren på bryggeriet(Ja,den heter så).
Traditional ale:Kerkom Bink de reuss
Tripel:La trappe
Tysk pilsener:Slaapmutske Dry-hopped lager

Quadrupel:Steenberge Gulden draak

Rököl: Närke Anders Göranssons bästa rököl. Kanske den mest prestigefyllda kategorin då det är min favorittyp. Gillar nästan all rököl.

Vetebock: Schneider Aventinus

''Wee heavy'': Nils oscar Julöl'08. Jag har väldigt begränsad erfarenhet av denna ölstil.
Wheat ale: Issaquah Bullfrog ale. Varför hittar dom på sånt här?
Wieneröl:Nils Oscar Kalaspåsköl
Wit:Bell's Winter white

Inte så mycket amerikanskt som man skulle kunna tro&överraskande mycket inhemskt.

Jag såg för övrigt det HÄR sidan apropå ingenting.

3 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Det var nog den mest ambitiösa genomgång av den frågan jag sett!

Magnus Bark sa...

... och varje gång jag ser rubriken funderar jag "varför håller han på Örgryte". Jobbigt med multidimensionellt nördande.

Jonas sa...

Trots att jag en gång TOM varit på ÖIS-gården håller jag ej på dem.Mest enkelt att förkorta.
Dom får helt enkelt byta namn.