söndag 26 april 2009

Glenn

I förrgår förmiddag tog jag tåget till Göteborg där en ölbloggarträff skulle hållas på lördagen.
Det tog nästan fem timmar. Efter lite strul att hitta busshållplatsen kom man till slut fram till Norra kustbanevägen där första natten skulle tillbringas.
Anledningen till min tidiga ankomst till staden var att bryggeripuben Pannrummet endast har öppet på fredagar. Bröderna Ödman är det som brygger här och ölen heter således Ödmans.
I sedvanlig Öl i Stockholm-anda dumpades bara väskan på hotellet innan det var dags att ge sig av till ovan nämnda hak.
När jag kommer in är stället helt öde, bara en bartender/servitris rumstrerar bakom den långa baren.

En hamburgertallrik och en Pilsner blev det till att börja med. Skitbra, smakar som när man dricker pils nere i Centraleuropa. Levande och färsk. Dock inte så besk.
Minst lika bra var Ödmans Mörka. Schwarz-mörk, tillbakadragen beska, hyfsat lång eftersmak. Rekommenderas varmt.
Slutligen deras ''Brown Ale''. Bärnstensfärgad. Lite efterbeska, tunn, obetydlig (om någon) maltsmak. Inget för mig.
Jag fick tillfälle att prata med den ene av bröderna,som sa att de endast brygger 30hl/år. Med största sannorlikhet det minsta bryggeriet man besökt i sina dagar. Det finns nog hembryggare som brygger mer.

Spårvagnen tog mig tillbaka till stadens mer centrala delar där Delirium skulle besökas. Jag var där för tre (?) år sedan och tyckte det var helt fantastiskt.
Anade att det hade gått utför med denna krog. Det var värre än så. En parodi på Monks skulle det visa sig.
Markus och hans sidekick Ola (tror jag han hette) satt där och ölade som bäst när jag kom in och satte mig hos dem.
Strax därefter anslöt även Christer, Rojo (en riktig profil minst sagt), Weine och Victor.
Besöket inleddes med en Ocean IPA. Ett mellanting mellan en amerikansk och en brittisk IPA. ''Sådär'' får nog omdömmet bli.
Sex olika flasköl konsumerades efter detta varav alla B-F-datum passerats med minst ett år. Bla. Dolen Kriek från Brouwerij sint jozef. En massa fruktsocker både i arom och smak, men med någon konstig bismak. Antagligen pga att BF-datumet gick ut för TRE ÅR sedan.
Ett av helgens mest omtalade öl var en ''tripel'' på 3,8% från något belgiskt bryggeri. Och med tripel menar dom antagligen ljus (numera) oxiderad lager.
Flera av ölen vi beställde ur den digra ölmenyn var dessutom slut.

Kosan styrdes därefter till det legendariska Tre små rum där den excentriske och extremt sköne ägaren höll hov. Jag hade tydligen visat mig värdig att bli serverad en flaska Samuel Smith's India ale. Smakade inte speciellt mycket som en IPA, men gott var det! Extremt välbalancerad, något som man kanske inte förknippar med''IPor''.
Ocean Eko-pale-ale,har ett vagt minne av att det hade överraskande mycket karaktär för att vara en mellanöl, men tror inte det smakade speciellt bra.

Av någon outgrundlig anledning avslutades kvällen på BA på Avenyn. Där ytterligare någon öl dracks. En härlig kväll,det var länge sedan jag hade så kul. Tack till alla inblandade utom flaskölsansvarig på Delirium.

Inga kommentarer: