söndag 12 april 2009

Öl i Helsingfors del II-Svart dörr


I förrgår var det dags att återvända till Sverige. Precis som sist inväntades båtens avgång på Black door.
En Prykmestar Schwarz från Vakka-suomen blev en stor besvikelse med tanke på hur erotisk deras rököl var. Det smakade mest kaffe.
Men värre skulle det bli, Nokian Keisari IV. Resans värsta öl. Smakar ganska mycket alkohol för att bara vara på 5,7%. Hemsk sträv beska. Jag tror inte fatet var infekterat,men det kan inte vara meningen att det ska smaka så här... eller? Jag före drar bryggeriets Talvi IV framför denna styggelse.
Black door hade sitt eget fatöl också Black Door H.O.D.A. från Huvila. Obalanserad, men helt ok. Väldigt mycket humlesmak, men det smakar ändå inte som en IPA. Skulle antagligen bli bättre om den var ett par procent starkare.
Krombacher Dark hade smak av någon slags konstgjord ''mörk maltighet'', väldigt lättdrucken.
Till sist St. Peters G-Free som gjorde mig väldigt tacksam att jag ej är glutenintolerant. Ett plus i kanten för att bryggeriet verkar ha tagit tillbaka de gamla sköna ''ovala'' flaskorna.
Vi gick tillbaka upp till hotellet för att ta en taxi tillbaka till båten. I vanliga fall hade jag varit alldeles för snål för något dylikt. Men min väska var så sjukt tung att det inte fanns något annat alternativ. Taxiresan var värd varenda euro.

Ombord blev det en alkoholfri öl i baren, Nikolai. Värre än de flesta alkoholfria öl och det vill inte säga lite.
Någon timmes vila i hytten innan vi tog hissen upp till restauranten El capitan där en fantastisk middag intogs. Det godaste jag ätit i år. Något slags lamm.

Ångesten hade vuxit sig allt starkare inför hemkomsten då all öl skulle dras hem. Med såna HÄR mardrömshistorier i färskt minne lyckades jag med mycket möda dra upp väskan till Gärdets t-baneststation för vidare färd mot Centralen där väskan utan större problem togs ombord på pendeltåget hem.
Vid ankomsten till ''min'' station vad det dock slut på det roliga. Först världens längsta (?) tågperrong (varför?) fylld med grus, sedan ett par trappor (upp) följt av en väldigt grusig uppförsbacke/gångväg. Pust!
Ingen öl hade dock fått sätta livet till i denna galenskap. Frågan är när man ska dricka allt. Känns som en ''ond'' cirkel där man bara köper på sig en massa öl som aldrig blir uppdruckna.
Jag får göra en insats i morgon, men det blir som en droppe i havet.

Inga kommentarer: