fredag 20 augusti 2010

Öl i Manchester del II-Mellanölsorgie

På vägen tillbaka till stationen kom jag förbi en bokhandel där den nysläppta boken 500 beers av Zak Avery inhandlades.
Tre Nils Oscar-öl, Crocodile, finns med, samt Carnegie, fast det hävdas att den är dansk (vilket man på sätt och vis kan förstå att en icke skandinav kan tro).
Satt och kikade lite i den på tåget tillbaka till Manchester. Det var inga problem att hitta till vandrarhemmet, men det var för tidigt för att checka in, så istället begav jag mig ut för att hitta en vettig väska att frakta hem ölen som skulle inhandlas i. Efter lite letande hittades en som verkade ok. Det var fortfarande för tidigt för att checka in så stegen styrdes mot bryggeripuben Marble arch. På väg dit såg jag ett okänt fatöl i ett pubfönster. Det blev att man satte sig där istället.
Vilket ställe! Beläget i samma köpcentrum i vilket väskan inhandlats. I ett foodcourt närmare bestämt, fantastiskt att kunna äta mat från världens alla hörn och samtidigt ha cirka 60 olika öl att välja på (och kanske 15 olika ciders). Fyra cask och resten flaskor, och inte vilka flaskor som helst cirka tio belgiska fruktöl, och resten från obskyra brittiska mikrobryggerier. Priserna var också helt ok, eller vad sägs om en Brew dog Hardcore IPA second edition 9,2% för £2,57?
Kruxet med de flesta flaskorna var att de flesta stod i rumstemperatur och var egentligen för att köpa med sig, men det gick bra att be bartendern ställa in dem i den lilla kylen för konsumtion på plats. Man kan ju ta en pint real ale på fat medan man väntar. Härifrån köpte jag med mig den mesta av ölen som följde med hem. Needless to say, det blev inget besök på Marble arch, istället fastnade jag på detta guldställe vid namn Microbar.
Boggart Rum porter från Boggart hole clough; romen känns verkligen av. Känns större äv sina4,6%, söt, kanske är ’’alkoholvärmen’’ inbillad. Ett riktigt sipparöl.
Check mate från Loddon; ganska ljus, honung och typisk brittisk bitterbeska.
Brockville Dark från skottska Tryst; ljust kopparfärgad, mycket rök i aromen. Stor kropp för sina 3,8%. Svavel, kol i eftersmaken.
Keswick Mayors ale; gyllenfärgad, luktar drav, lite sträv öl.
Ray of Sunshine från Boggart hole clough; brödig, inte så mycket mer.
Thirst Pitch från Keswick; lite träig, szechuanrätten jag åt till lade smaklökarna tillfälligt i koma.
Winster valley Best bitter; en ganska tråkig best.
Slutligen blev jag bjuden på en till öl från samma bryggeri (Old school) när jag var på väg därifrån. Vad ska man göra?

Väskan som hade inhandlats och lastats i tretton öl (bla ’’Pingvinen’’ för £40) samt lite annat havererade på vägen till boendet! Sirocco heter väskmärket som inte klarar en dags öl’’resande’’.
Väl framme blev det lite välbehövlig vila innan det var dags att ge sig ut igen.
Den här gången lyckades jag efter lite irrande hitta fram till Marble arch.
Förutom deras egna utmärkta brygder fanns även flera gästfat.
Det här var det roligaste stället under den här resan med trevlig/kul personal och likadana gäster. Som en bitter, men jävligt rolig brevbärare tex. Maten var också väldigt god med brittiska mått mätt.
Brewers gold från Pictish; Riktigt bra mellanöl, ’’humlefrisk’’ är ett ord man inte brukar förknippa med det här landets öl, men denna är det. Gott!
Hartington Bitter från Whim; snäll men ändå karaktärsrik bra sessionöl som man skulle kunna hälla ned många av, men det fanns inte tid för dylikt förfarande då det fanns för mycket annan öl att jobba på här.
Bra urval av gästöl här.
Phoenix Passion; tvättäkta färsk passionsfrukt i aromen. Galet söt väldigt mycket passionsfrukt. För tankarna till isglass. Tar man stora klunkar känns lite alkohol av. Ljusår bättre än Floris Passion, men vet ändå inte vad jag ska tycka.
Stone circle från Millstone; väldigt ljus och obalanserad, men ändå helt ok.
Deras egen Ginger; söt ingefärsbomb, inte mycket mer.
1732; smakar och luktar svett på ett amerikanskt bra sätt.
Summer; Wow! Amerikansk humle? Vilken trevlig överraskning. Torr och välhumlad. Jag förstår verkligen det här bryggeriets storhet.
Slutligen 1734; ganska ljus; spritig och söt, men ändå ganska god. Kaffe, fyllig. Choklad i eftersmaken.

Inga kommentarer: