torsdag 14 augusti 2014

Stadsvandring/bar-runda/turfing

En väldigt solig, lång och varm dag som inleddes med mycket pendeltågsåkande i nätets alla grenar/linjer. Ett mycket klokt drag som sparade på krafterna. Till slut kom jag till Karlbergs station och rörde mig sakta men säkert mot City, med ett matstopp på vägen.
Dagens första depåstopp för öl var NKbaren där en Brunte från Jädraås (och vatten) bidrog med lite välbehövlig vätska.

Något uppfriskad gick jag mot Mikkeller bar men först en liten avstickare upp på Östermalm.
Bökigt att ta sig fram i stan denna dag pga prideparaden.
Till slut kunde man i alla fall slå sig ned och dricka en ytterst delikat och somrig Calypso - Amarillo från Siren och ännu mer vatten.

Jag gick vidare ned på Sveavägen där det också var en massa folk, bla en mycket korpulent herre med ansiktstatuering, endast var iförd mankini. Något man inte ser varje dag. Tror dock ej han var varken från paraden eller på svensexa...
Därefter styrdes ''apostlahästen'' till söders höjder. Närmare bestämt Mosebacke och Ölkiosken. Detta ställe har ju bara öppet på sommaren, så det gäller att passa på. Ytterligare en god öl slank ned där, nämligen Black rocks från Buxton.
Nästa stopp var Slussen/Södermalms torg där jag åt något.

Vidare till Akkurat för en pint Sambucus superbia från Skebo som antagligen var bryggd speciellt för denna vecka/dag med undertiteln: ''Öl för fläderbögar''. Bög eller inte, gott var det.

Jag vandrade Hornsgatan fran mot Hornstull till den relativt nyöppnade ''Biskopen'' där en Citra Star från det för mig okända engelska bryggeriet Anarchy.

Färden gick sedan via Högalidsparken över Västerbron till Kungsholmens enda bryggeripub Café proviant. En sista öl där, fick det bli, deras första batch, vid namn No 1 (enligt Rate beer i alla fall).
Sista stapplande skoskav-stegen tog mig över Karlbergskanalen tillbaka till Vasastan och Karlberg för färd hem med målet för hela den här dagen bärgat. Puh!

Inga kommentarer: