lördag 25 april 2015

Öl i danmark's huvudstad del I-Land of the free

Efter hotellets utmärkta frukostbuffe gick vi till Centralen och tog första bästa tåg över sundet till Köpenhamn. Ett stenkast från stationen ligger vad som verkar vara en riktig institution i den danska huvudstad, Jernbanecafeen. Ett minst sagt väl insuttet ställe. Vi tog varsin av deras egna öl 7 ekspressen från Thisted. Smakade överraskande bra i solen på uteserveringen.

Det var för tidigt för att checka in på hotellet, men vi skickade in väskorna och använde toaletten i alla fall.
Jag gick ut för att hämta lite danska kontanter samt turfa lite. Gled in på 7-eleven i ett helt annat ärende, men kom ut med en burk exotisk öl istället för vad jag egentligen skulle ha. Carlsberg Irish red ale. Eftersom man i Danmark likt i Vegas får förtära alkohol på allmän plats kunde man glida runt i solen med en kall medan man turfade i solskenet. Inte fel även om ölet i fråga lämnade en del att önska.

Så småningom mötte jag upp Tom vid Kihoskh där vi handlade en del öl. Några öl förtärdes även ute i solen. För min del Mr trotter’s chestnut ale från Lancaster, Come again från Buxton/Evil twin och Tropicana från Rocket club. Över lag bra grejor vad jag minns.
Nu hade incheckningen öppnat så vi gick upp till hotellet och dumpade lite skit på rummet som naturligt vis låg på fjärde våningen utan hiss...

Nästa stopp var det närbelägna Ølbutikken där jag handlade nårga bärs samt varsin ''kö-öl''. One claw  från Westbrook för min del.
Vi skulle nämligen på bryggeripuben Warpigs grand opening och anade att det skulle bli ett visst köande.
Visserligen var det galet mycket folk, men allt var så bra organiserat så det flöt på bra. Lite olika underhållning fanns på parkeringen utanför, bl a en helt galen dansk med ett trumset. Både öl och mat bjöds det på.
Detta var vad man lyckades få i sig i ölväg: Moonbase of filth, Subtle like an atomic bomb, Salmon pants, Champagne brus, Lights out, rick (min favorit, rököl) och Garbage patch. Alltihop smakade bra i kvälls-solen.

Nästa stopp var det stora Taphouse som ingen av oss besökt tidigare. Här träffade vi ett gäng skåningar som var på besök i storstan som vi snackade lite med.
Överraskande många öl fick man i sig här; Røde sonja från Ølsnedkeren, Gi’nissen från Søgaard, Ported Amoor från Moor och slutligen Raasted Tangerine IPA. Verkligen ''hit 'n miss'' över ölen jag drack här.
Klockan var inte mycket, men vi hade ju legat i rätt bra. Varsin pizza på rummet fick avsluta denna soliga, roliga dag.

Inga kommentarer: