torsdag 29 december 2016

Öl i grannbyn

Julafton firades traditionsenligt i grannbyn. Varken med pompa, sill eller ståt. Dock desto mer exotisk öl med gott tilltugg.
SessionIPAn Oppale 32 via dei birrai; disig som en veteöl med ett rikligt krämigt skum. Doftar mest citrus. Ganska välbalanserad för stilen, men 5,5% på en Session IPA är väl lite att ta i. Citrustoner. Jag hade nog gissat att detta var en Wit. Betyg: 64/100.
Från samma bryggeri witen Curmi; stiltypiskt utseende. Det var omöjligt att urskilja någon doft då hela lägenheten var fylld av stekos. Vissa citrustoner. Hade gjort sig bättre i solen om ett halvår. Betyg 69/100.
Lambicen Boon Oude Geuze vat 79; bärnstensfärgad med vitt skum. Arom av smör, fat och rödvin. Lukten går igen i smaken. Välbalanserad och ej en sån käftsmäll som lambics kan vara. 9 väl dolda procent. Bra jobbat Frank! Betyg 82/100.
S:t eriks Oktober Helles Organic; ljus med hyfsat skum, antagligen ofiltrerad. Doftar '' mat'', dock svårt att exakt sätta fingret på vad konstigt nog. Frisk, men dock ligger fokus lite för mycket på humlen. Jag saknar balansen. Mindre bitterhumle till nästa batch är mitt tips. Betyg 50/100.
Schuppenboer Tripel Grand cru; Klar och halmgul, toner av hefeweizen och bröd i aromen. Hefetonerna hittas även i smaken, men det stör konstigt nog inte så mycket. Betyg:74/100.

Jag är ingen öldomare men har ändå försökt ta viss hänsyn till ölens stil. Tex. har jag lite högre krav på en SvartIPA än en schwartzbier.

Inga kommentarer: