söndag 17 september 2017

Öl i Bayern del I-Schäffler

Jag har tydligen inte satt min fot i Tyskland på fyra år. Hög tid med andra ord. Vi skulle flyga från Nyköping, det var också väldigt länge sedan för mig. Jag åkte ned lite tidigare än medresenärerna Tony och Pütte för att turfa lite i flygplatsens närområde.
På flygplatsen slank en Żywiec Beer ned.
Ok öl som satt fint.

Vi flög ned till Memmingen och landade cirka en halvtimme försenade.
På flygplatsen skulle vi hämta en hyrbil. Något som i vanlig ordning tog sin tid. Jag roade mig med Meckatzer Pils och Meckatzer Original hell. Etiketterna var snyggare än vad ölen var god.
Till slut fick vi bilen och kunde åka iväg de åtta milen söderut...

  
...till bryggeriet Schäffler i byn Missen som även har boende ovanpå restauranten. Det var fri fart mestadels och tog således inte så lång tid.
Vi började med att sitta på uteserveringen med väldigt god mat och ett par öl, men flyttade snart in när det blev mörkt och lite kyligt.
På detta ställe hade de levande musik en helt vanlig tisdagskväll i en håla på 1200 pers. I förda lederhosen framförde ett par killar ~35 år (vad jag uppfattade som) traditionella bayerska folkvisor på gitarr och dragspel.
Öl som intogs denna afton var: Dunkel hausbier, Allgäuer hell, Premium Gold, Premium Pils, Allgäu-radler, Kellerpils och Zwickl. Inga fantastiska brygder, men trevlig atmosfär och en kul kväll.
Därefter var det bara att gå upp och lägga sig i vår jättestora svit. Ett av de finaste hotellrummen jag bott på.

Inga kommentarer: