måndag 1 januari 2018

Heldag i Uppsala

Ännu en gång begav vi oss till Uppsala där efter ett besök på ''gröna skylten'' svärmor och en av svågrarna mötte upp och alla fyra gick och såg nya Star wars-filmen som var helt ok.
Första ölstop(p)et blev på det för mig nya Bierhuis. Ännu ett av dessa belgiska krogar som finns världen över och som har i princip samma öl-lista. Priserna var ok, maten doftade och såg mycket lovande ut. Nöjde mig med en öl, Lindemans Flat lambic som smakade bra.

Jag drog vidare till hypade Taps som även det var nytt för mig. Där satt MackAnn och snart kom även frun och gjorde oss sällskap. Några öl hann vi med, för min del: Hawkshead Galaxy pale ale, Ich bin ein berliner Passionista från Sahtipaja och Christmas pudding från Amundsen.

Den egentliga anledningen till vårt besök i residens-staden var att vi skulle på julbord (eller julmeny som de kallar det och är närmare sanningen) på Ångkvarn. Antagligen min favorit bland bryggeripubar här i landet tillsammans med Malmö brygghus. En riktig långsittning där fem bekanta kom och gjorde oss sällskap. Maten var riktigt bra och fyra utvalda öl ingick i ölpaketet som vi hade valt till. Majsan tog även spritpaket.
Vid en sån långsittning blir det förstås en hel del öl. För min del: Bandybärs, Siriuslager, Wit jul, Scottish winter warmer, Julbock, 80/-, Schwarzbier, 019 IPA, American brown ale, Slutet från Tempel, Kåtöl Modern IPA från Ljusdals bryggeri.
Någonstans runt öl nummer sju sa frun att vi skulle börja röra på oss hemåt, men så dök Eva upp och så började vi om från början.

Tillbaka till Taps där det skulle bli en sista öl i form av Bass kick'n från Malmö brygghus... trodde man.

Istället blev vi hämtade i bil till en efterfest där Cards against humanity spelades och ytterligare några exotiska brygder intogs i form av Lindemans Gingergueuze, Sakiškių Gose with raspberries 3,5% och Sakiškių Tart ale with passion fruit. Ok öl.
Kul, men tung dag/kväll/natt.

Dagen därpå gick vi på bio igen och därefter blev det käk på O'Connors med en O'Connors house pale ale från Mohawk(?) innan tåget hem bordades.

Inga kommentarer: