onsdag 16 maj 2018

Öl i Quebec del X-Quebec city

Denna morgon begav jag mig till Gare centrale varifrån ett tåg skulle ta mig de 26 milen nordost till Ville de quebec.
Tågresan gick smärtfritt, men det var inget snabbtåg direkt. Mitt boende låg reält ''off'', men bussförbindelserna i provinsens huvudstad visade sig vara utmärkta, så det störde inte nämnvärt.
Jag tog mig fram längst de slaskiga gatorna till Resto-pub ryna som även hade boende på övervåningen. Fint rum jämfört med det senaste i Montreal.
När bagaget lastats av intogs en öl i ''hotellbaren''. Joufflue från lokala Archibald som väl inte var någon höjdare.
Lokalinvånarnas engelskakunskaper var betydligt sämre här än i storstaden Montreal, men som tur var har man lärt sig lite franska på sina resor i Belgien och Frankrike så det var inget som inte gick att lösa.
Storslagen utsikt från fönstret på mitt rum
Jag tog bussen till stadsdelen Saint-jean-baptiste och väl insuttna krogen Ninkasi St-jean där den trevliga personalen pratade engelska. Unibroue verkar vara huvudleverantör då de kändes överrepresenterade. Från dem; À tout le monde, Ninka rousse (som jag tror bryggs enbart för detta hak) och Lager blonde maison. Dessutom en ytterst välsmakande Boréale Noire 5%. Stout som smakar mycket rök. Riktigt bra.
Därefter blev det en bussresa ''hem'' till Saint-Sacrement där någon slags jättegod mat följde med från puben/restaurangen upp på rummet. Halvtidsvila följde.

Kvällen tillbringades på bryggeripuben Inox.
Country-''musik'' spelades på hög volym och det var monster trucks på alla TV-apparater... undrade vad jag hade hamnat på för ställe. Att folk leker med bilar kan man väl stå ut med, men musiken...
Som tur var visade det vara en jukebox, så det gick att åtgärda. Det var ganska kul att det blev som en kapprustning på stället mellan vi som gillade rock/metal och dans/countryfolket. Det var bara att proppa i deg så man slapp höra sån dynga.
Ölen då? jo följande intogs: Trouble-fête, La Brosse, IPA lager 5% (kan det vara IPL de menar?), Trois de pique och Sortilège. Den ena värre än den andra.
Jag tänkte gå till Ninkasi St-jean igen, men det var så galet mycket folk att bussen ''hem'' kändes mer lockande.
zzzzz

Inga kommentarer: