lördag 21 juli 2018

Öl i Noord-holland del I-Öl i centrum

Efter några månaders landsarrest var det dags att bege sig till Arlanda.
När jag och frun checkat in intogs ett par öl av den gamla skolan. Spitfire 4,5% från Shepherd neame och Staropramen Dark. De var ok.

Några timmar senare landade vi i Amsterdam.
Tåg och spårvagn tog oss in till själva stan där shopping på De bierkoning följde. Med den aktuella kronkursen i bakhuvudet kändes det som jag handlade med handbromsen i.
Precis som sist vi var där blev det ett besök på Beertemple som ligger runt hörnet. Vi blev sittandes där betydligt längre än väntat ätandes god ost/korv och inmundigandes följande amerikanska öl: Crying over my mojito från det för mig okända bryggeriet Oak & dagger hemmahörandes i North Carolina. Helt galen öl. Smakar som apelsinsaft med salt i. Mycket salt. Midway IPA från Goose island och Hootie-hoo från Sixpoint. Inte fantastiska öl.

Våra väskor var rätt tunga efter ölshoppingen och en spårvagn tog oss till hotellet där de dumpades av och de checkade in oss.
Vi åkte tillbaka till centrum och slog oss ned i baren på Café belgique som var beläget i en mörk gränd. Ett väl insuttet mörkt ställe med blandad publik.
Ölen denna afton var för min del: Gøld från lokala Heaps of hops, Krab från Scheldebrouwerij, Gember goud från Gebrouwen door vrouwen, Jack's precious IPA från Brouwerij the musketeers och Frankendael White Bastard. Krogens namn till trots var det mest holländska öl som dracks här. Den enda jag verkligen tyckte om var IPAn som var från Belgien...
Det fick räcka första kvällen.

Inga kommentarer: