måndag 24 december 2018

Öl i Carlisle del I-The kings griffin

Jag gick ut tidigt på morgonen och turfade ett par timmar medan medresenärerna gjorde sitt bästa för att få sova så länge som möjligt.
När alla vaknat gick vi till centralstationen där ett tåg söderut bordades.
Många vackra vyer från tågfönstret bjöds.
Efter ett par timmar var vi framme i Cumbrias största stad Carlisle där jag inte hade varit på några år.
Solen strålade när vi gick ut från stationen och in på weatherspoonspuben William rufus belägen precis vid stationen. Mat och några öl fick vi i oss. För min del Great corby Blonde, Copper leaf från Wimbledon och Mangoes on the run från Innis & gunn. Majsan som flög ned en dag senare än oss andra kom och anslöt så vi blev fulltaliga.

Nästa stopp låg på samma gata och hette The griffin. En ganska stor pub med högt till tak. En Keswick Special Bitter intogs. Helt ok öl.
Vi gick tvärs över gatan och checkade in på hotellet. De hade inga fembäddsrum så det fick bli 2+3-rum.
Medresenärerna som inte hade varit i stan tidigare gick ut och kollade lite medan jag tog en välförtjänt halvtidsvila.

Jag gick ut för att hitta en vettig pub med wifi då det var dags för match i Allsvenskan. Hittade ett riktigt mysigt ställe med en rolig/skön bartender. The kings head. Inte så märkvärdigt ölutbud, men några bärs slank ned i alla fall. De andra anslöt strax. Esthwaite bitter (golden bitter) från det för mig okända lokala bryggeriet Cumbrian legendary ales; mer som en traditionell bitter i färgen än gyllene. Maltig arom. Väldigt brittisk och något träig. (här tog bläcket i min penna slut så det blev inga fler anteckningar inder den här resan). I övrigt Octohop black IPA från Great corby samt ett öl jag hade mycket höga tankar om ~'00, John smiths. Något som känns helt främmande nu.

Anledningen till vårt besök i denna underskattade stad var att CAMRA hade festival i stan. Mer om den i nästa inlägg. Gick dit och fick ett par timmar där innan de stängde.

Inga kommentarer: