söndag 23 december 2018

Öl i Skottland

Fyra förväntansfulla filurer ''fick'' fyllda glas på O'Leary's på Arlanda. Jag för min del tog en Carlsberg Unfiltered.
Det hade blivit dags att bege sig från vardagen med en oprovad konstellation. Förutom undertecknad, Per, Dykus och Christian.

På flyget fanns det överraskande en exotisk öl i form av Spitsbergen Pale ale från Svalbard. Inte fantastisk, men för att vara flygplansöl var det bra.

Efter ett par timmar landade vi i ett soligt Edinburgh där jag inte varit sedan bröllopsresan. Spårvagnen tog oss in till centrala delar av huvudstaden.
På väg till boendet passerades förutom en massa gamla fina hus, även den väl insuttna puben Bow bar. En varsin öl intogs. För min del The pale armadillo från det för mig okända bryggeriet Tempest beläget sex mil sydost om stan.


Vi checkade in och begav oss ut och kollade lite på stan innan mat och flertalet öl intogs på Brewdog bar som låg nära vårt vandrarhem. För min del: Hop fiction American Pale Ale, Crossover från La calavera, Clean water lager från Brewgooder och Brick lane lager från Redchurch.
Goda öl över lag.

Därefter skiljdes våra väga i ett par timmar innan vi samanstrålade på bryggeripuben Hanging bat. Deras egen produktion verkar vara minimal och ingen av deras egna öl verkade finnas tillgängliga vid vårt besök. Det var halloween och deras personal var ''utspökad'' som min morfar skulle sagt. Dagen till ära hade de även bara svart öl på fat. Det hade vi verkligen inget emot. Sällskapet intog ett bord på nedervåningen vid ett element som inte gick att stänga av.
Då kan man fråga sig om detta också var dagen till ära och att nedervåningen skulle symbolisera Hades. Varmt så inåt helvete var det iallafall, annars var det ett trevligt ställe. Jag avnjöt iallafall: Dexter från Kirkstall, Lodestone från Fyne ales, Safety round 3 från Left hand, Carved In Fire från Fyne ales, London göse dark från Brooklyn Brewery och Ancho dark lager från Tempest. Riktigt schysst ställe förutom att det inte gick att stänga av elementet. Goda öl över lag.

De hade ingen mat eller så hade köket stängt och hungriga hade vi blivit. På samma gata fanns vad jag minns som en hamburger-resturang med rättigheter och egen öl som brygdes åt den av Camden town. Byron unfiltred Lager. Minns inte om den var bra eller ej, har dock för mig att burgaren smakade bra.

Ett sista stopp blev det på hemvägen på en modern pub som tydligen var svenskägd. En Heverlee från Wellpark blev dagens sista öl för min del. En riktigt hemsk lager.

Inga kommentarer: