onsdag 14 augusti 2019

Öl i ett somrigt Stockholm

Åkte till stan och turfade lite på söder. Det var väldigt varmt och jag tog en vätskekontroll på OT. Golden plover från det för mig okända engelska bryggeriet Allendale. Den var ok. En riktig sommaröl, så det passade bra att pusta ut med den i skuggan.

Gick därefter till Gamla stan och sammanstrålade med Majsan. Vi gick på en konsert där någon hon kände var med.
Nästa stopp var turistiga vikingarestauranten Aifur inte långt därifrån. Mysig och annorlunda lokal som jag antar skulle kännas som ett långhus även om det fanns en del avskilda vrår att sitta på. Maten var i det närmaste fantastisk. Som väntat serverades all dryck i krus. Deras husöl från Fjäderholmarnas bryggeri gjorde sällskap. Ölutbudet var begränsat men det fanns flera öl från Fjäderholmarna.

Vi drog vidare genom de gamla gränderna till Ardbeg-room (som de hette på den tiden vi brukade hänga där för ~ tolv år sedan). Tror våra besök upphörde pga att ölsortimentet hade blivit sämre. Sedan dess har man bytt namn åtminstone ett par gånger och heter nu Ardbeg embassy. Som namnet skvallrar om finns ett stort whiskeysortiment.
Jag dricker inte sprit men blev glatt överraskad av all fatöl de hade samt priserna på dessa trots läget. Det gjorde att det blev ett par öl här. Fryken lager från Västra ämterviks bryggeri och Rebel Originál premium från Meštanský pivovar havlíckuv brod. Man får vad man betalar för tydligen...

På vägen hem gick vi (inte) förbi Akkurat för en sista öl KGB (Kent Golding Bitter) från Kent brewery för min del. Den satt fint. Sen var det bara att åka hem och lägga sig.

Inga kommentarer: