torsdag 29 augusti 2019

Hemester

Jag var med frun i stan en solig dag när vi för en gångs skull båda var lediga samtidigt.
Vi hade hamnat på djurgården och passade på att besöka Spritmuseums brygga som man hört så mycket om i flera år nu. Det var verkligen inget märkvärdigt, med det var iallafall dyrt och helt ok mat. Man hade utsikt över en marina där det var mycket aktivitet. Så det väl är när det är högsommar. Bara en öl mäktade vi med. För min del Elder cream från Värmdö bryggeri på cask. Smakade som folk som inte gillar real ale tror att real ale smakar. Platt och varm m a o. Hittade ingen fläder.

Djurgårdsbåten tog oss till Gamla stan. Frun hade aldrig varit på ''Zumen'' utan att det varit något evenemang där så det var med andra ord på tiden. Maten smakade väldigt bra på uteserveringen i skuggan och man kunde sitta och se på alla horder av turister som gick förbi. Jämtlands Dry hop helles, Gänstaller Keller pils, Mönchsambacher Export från Zehendner, Gamla stans porter från Skebo. Fina brygder.

Nästa stopp var Ardbeg embassy eller Ardbeg room som det hette på min tid och däremellan har det haft ytterligare ett whiskeyrelaterat namn. En hel del, mestadels svensk fatöl finns att botanisera bland till humana priser trots läget på superturistiga Västerlånggatan. Vi blev sittandes där ett par timmar. Jag fick i mig: Lilla hopsingen West coast session (det första jag provat från dem), Oppigårds Summer session 4,2%, Dr. pomander från Stigbergets och Third rale brown ale från Train station. Oren. Jag vet inte om ledningarna här är skitiga eller om något gick fel vid bryggningen, men något står inte rätt till. Syrlig. Har mycket svårt att tänka mig att herrarna (?) i Knivsta vill att det ska smaka så här.
Det fick räcka för denna trevliga dag.

Inga kommentarer: