måndag 9 december 2019

Öl i Borlänge

Jag och Dykus tog tåget från Centralen och han bjöd på en burk Norrlands Guld export från Spendrups ur väskan. Fint ska det vara.

Efter ett par timmar var vi framme i Dalarna. I princip snöade det under hela vår vistelse där.
Man behövde inte pulsa så långt för att komma fram till resturanten Broken dreams. Det var lunchbuffe och vi tog ett par bärs till. För min del Bubblegum från Morgondagens och Rommehed Mörk vinterlager från högst lokala Sahlins brygghus.

Stället stängde efter lunchen några timmar, men i anslutning fanns även en hotellreception som hade öl. Varsin NKB Dragon/passion fruit sour avnjöts i hotell-lobbyn. En riktig syrabomb. Helt klart det bästa jag druckit från detta Ekeröbryggeri.
Min mobilkamera är inte fantastisk, men det här var utsikten från rummet iallafall.
Vi gick och checkade in på den pub vars ovanvåning som skulle vara vår hemvist en natt. Dykus bjöd på ännu en brygd i form av Göteborgs Christmas session IPA. Är gratis verkligen gott...?
Slumrade det till något därefter och man kände sig i överraskande bra form.

Anledningen till vårt besök i stan var Borlänge öl & whiskymässa. Polletter var det som gällde, inte så stort, men flera för mig okända bryggerier som ställde ut. I matväg fanns ost, en pub med pubmat får man anta, men även en Icabutik som sålde helt ok pizzaskivor till överkomligt pris. Fick vi i oss någon öl då? Jo då, för min del:  Björka Wit, Lussebock från Geflebockens bryggeri, Jädrajul 2019 från Jädraås bryggeri, Ca'canny från Kelburn, Leikeim Original steinbier, Falu ale 5.4% från Villovägen och från samma bryggeri Falu Röd och Birka tranjuter från Walhöll.
Glada festivalbesökare.
Vi var båda glatt överraskade och hade nog kunnat gå ett pass till. Inte så långt att gå ''hem'' i snöyran som tur var.

Inga kommentarer: