tisdag 11 februari 2020

Öl i Munich del I-Modernt och traditionellt

Förrförra veckan fick jag nattligt besök då Dykus och Raul dök upp. Oude Gueuze Tilquin à L'Ancienne '18 bjöds. Det smakade fint, tack och bock.

Vi drog vidare till Arlanda där Spendrups nya produkt Melleruds Moderna ale intogs.

På flyget frågade den roliga flygvärdinnan om jag ville ha Warsteiner eller Corona. Väldigt kul, men valet föll på Warsteiner. Det kanske var fel val ändå...

Någon timme senare var man helt plötsligt i München. Vi tog pendeltåget till centrum där vi bodde ett stenkast från hbf.
Väskorna dumpades och öl skulle inhandlas på Getränke oase. Det var lättare sagt än gjort då de bara tog kontanter (som grottmänniskor).
Ett kvarter därifrån fanns det dock deg att hämta så det löste sig.

Vi började gå söderut och kände att ett depåstopp var i sin ordning. På ett kinahak intogs varsin Wildbräu Helles som inte var så märkvärdig.

Vandringen fortsatte till Hackerhaus där en sen men utmärkt lunch intogs till varsin öl.

Trötta var vi då nattsömnen hade hoppats över så en halvtidsvila var nödvändig.
Kvällsskiftet inleddes på traditionella Ratskeller. God mat och till den en Franziskaner Kellerbier.


Nästa stopp var mitt favoritställe Tap house. Det var några år sedan sist men det var sig likt. Väldigt mycket folk dock så vi fick stå lite i början. Eftersom det var torsdag gick folk hem ganska tidigt och man kunde sitta vid ett bord. Servicen var relativt bra även i början när det var trångt. Precis som sist var det väldigt många Camba-öl på fat.
De jag fick i mig var: Isar Hopfengestopftes helles, Camba Dunkel, Paragraph 14 från Camba, Camba Märzen, Dark side, även den från Camba. Renaissance Voyager IPA och slutligen Habaneon stout från det för mig okända kroatiska bryggeriet Varionica. Ok öl över lag och en mycket kul kväll. U-bahn ''hem''.

Inga kommentarer: