fredag 6 juli 2007

Öl i Amsterdam del III

070629Vi gick runt på sta'n länge glodde på skyltfönsterluder&letade efter kläder mm.att köpa.När det var klart kunde vi äntligen gå till Wildeman igen.När vi gå in lägger jag genast märke till en gubbe som sitter vid ett bord&ser skitbitter ut&känner igen honom.Det är Roger Protz som jag har sex böcker av!Kände mig tvungen att antasta den stackaren,så vi snackade en stund innan han skulle iväg.Kul,han var trevlig.

Öl ja.''Problemet''med De wildeman var att man hann aldrig avverka deras öllista för det kom in ny öl hela tiden.Dessutom fanns det en extra tysk ölmeny som jag aldrig bad få se.På samma sätt som Akkurat förut hade sin Curveemeny i en separat''pärm''förr.Timothy Taylor Landlord på flaska är inte riktigt samma brygd som på cask så det skulle jag tvunget ha...för€8,90!Dyrare än i Sverige antagligen.Den var bra,men inte lika bra som caskversionen som slank ner i London förra året.
En bira som dom kallade''Riedenburger Bio weisse''Var i själva verket Michaeli Dunkel Hefeweissbier enligt mina efterforskningar.En mycket fin dunkelweizen.
Mer vete i form av Venloosch Wit från Lindeboom.En del smak av koriander,tydlig vete&någon skumbanan.I like it.
Martini Naturtrüb,även denna på fat.Jag trodde det skulle va'ännu en hefeweizen,men en ofiltrerad pilsner som inte var något att hetsa upp sig för.

Ett bryggeribesök skulle det bli också.På fredagar har nämligen’t IJ guidade visningar av bryggeriet som låg i Plantage där vi även bodde.Under en enorm kvarn ligger detta lilla,men ack så bra bryggeri.Som tur var hade jag druckit dessa potenta brygder på Monk's''holländska ölveckor''annars hade det vara vart att gå&lägga sig efteråt.En Plzen blev det dock innan rundvisningen som var på engelska.Tyckte den smakade bra men inte pilsener,men det fick sin förklaring på visningen då''guiden''(som av nå'n anledning även kunde svenska)berättade att man hade samma recept som tidigare,man hade bara bytt ut jästen mot samma jäst som man använder i de övriga dvs en över-jäst.Namnet hade man dock valt att behålla.2000hl/år brygger man.
Majsan ville gå på Anne Franks hu(i)s som ligger i ganska centralt beläget.Men det var kö runt hörnet&pga min svåra köallergi blev jag istället tvungen att uppsöka Dr.Peter van der Arend som ordinerade en sträng diet av inhemsk öl resten av kvällen på Arendsnest.Ännu ett guldställe.
Tänk dig Ardbegroom,fast i ett annat land,minus maten,minus turisterna&mer hardcore.Dvs dom har BARA öl från det egna landet&från alla bryggerier!Nästan iallafall det fanns en jättebra ursäkt skriven vid varje bryggeri på listan som dom inte hade nå't ifrån.
Kroon Pilsener som enligt Rate beer bryggs av Koningshoeven(La trappe)men på www.latrappe.nl står inte ett ord om den.Tråkig var den i allafall.
Jopen Extra Stout var den första stout jag druckit på länge lite sötaktig,lite kaffesmak,med alldeles perfekt kolsyrenivå&det gräddigaste skum man kan tänka sig.Enligt Rate beer bryggs den av Van Steenbergesom ju är ett belgiskt bryggeri!Hmm...
Herengracht 90 Blond-husölet uppkallat efter gatuadressen där Arendsnest är beläget.Ägaren iförd hög hatt pryder etiketten.Bryggs av De Snaterende Arend doftar ljuvligt av cascade&/eller northen brewer-humle(?).Det är också en välhumlad brygd,men det ska föreställa en belgisk blond(?)&då vill i allafall jag ha betydligt mindre beska.
X-Porter;har aldrig gillat porters med ett fåtal undantag.Det här är inget av dom.Bryggs även denna söder om gränsen av De Proefbrouwerij...
Engels från De Molen(kvarnen?),något så exotiskt som en holländsk bitter.Syrlig beska,torrhumlad tydligen.
Mommeriete Blond;alldeles för jästig för min smak.
Mestreechs Blond lämnade tydligen inget bestående minne.

Det dracks mer öl i Amsterdam än vad som har redogjorts för här,men jag vet inte vilken dag dessa har förtärts.
Weihenstephaner Kristall Weissbier;En kristallvete som smakar veteöl!
Hallerndorfer Kristallklar????????
Hallerndorfer Landbier Hell
De Prael Johnny
Christoffel Blond
Christoffel Robertus
Relaterade länkar:
www.beer-pages.com/roger.htm
www.brouwerijhetij.nl/eng/index.html
www.arendsnest.nl/english.php

Inga kommentarer: